آخرین اخبارافغانستانخبر های مهمسیاست

از سخنانم در برابر خلیلزاد پشیمان نیستم/اشرف غنی نخواست استعفا بدهم

حمد‏الله محب مشاور شورای امنیت ملی کشور می‌گوید که از اظهاراتش در برابر کار زلمی خلیلزاد نماینده ویژه وزارت خارجه امریکا برای صلح افغانستان، پیشیمان نیست.

حمد‏الله محب مشاور شورای امنیت ملی کشور می‌گوید که از اظهاراتش در برابر کار زلمی خلیلزاد نماینده ویژه وزارت خارجه امریکا برای صلح افغانستان، پیشیمان نیست.
به گزارش خبرگزاری دید، او تاکید می‌کند که امریکایی‌ها از وی خواستند معذرت بخواهد و حرف‌هایش را پس بگیرد، اما وی به این خواست آن‌ها تن نداد و اشرف غنی نیز لازم ندانست که او استعفا بدهد.
حمد‏الله محب چند ماه پیش همزمان با شدت‌گیری تلاش‌های امریکا برای صلح با طالبان، خلیلزاد را متهم کرده بود که در تلاش سهیم شدن در قدرت افغانستان است. مطرح کردن این اتهام‌، برای مشاور امنیت ملی افغانستان چالش برانگیز شد و ایالات متحده اعلام کرد که رابطه‌اش را با او قطع کرده‌ است و نیز نمایندگان امریکا در نشست‌هایی‌که محب در آن حضور داشت، شرکت نمی‌کردند.
آقای محب در این خصوص گفت:«من در برابر مردم افغانستان مسئولیت دارم. من مشاور امنیت ملی کشور خودم می‌باشم. منافع ملی برای ما بالاتر از همه چیز است. روند صلح یک روند مغلق است. این یکی از تندی‌ها بود شاید تندی‌های دیگری را هم ببینیم.»
در همین حال، او می‌گوید که گفت‌وگوهای صلح امریکا و طالبان بر روحیه نیروهای امنیتی نیز تاثیر بد گذاشته است.
در اوج نبردها و تشدید حمله‌‌های طالبان بر بخش‌هایی از کشور، حمدالله محب می‌گوید که نیروهای دولتی تا چهار ماه آینده کمر طالبان را در میدان ‌های جنگ خواهند شکِست.
مشاور شورای امنیت ملی کشور در یک گفت‌‌و‌گوی ویژه با طلوع ‌نیوز درباره جنگ و صلح افغانستان، می‌‌‌افزاید که طالبان بی‌پشتیبانی پاکستان یک روز توان پیش‌ برد جنگ را در افغانستان ندارند.
او در این باره بیان داشت:«بُن‌بست جنگ شکسته شده‌ است، به نظرم اگر ما چهار ماه این وضعیت را دوام داده بتوانیم، بُن‌بست چه که کمر طالبان می‌شکند!»
محب می‌‌گوید که طالبان حتی توان پرداخت پول تکت هواپیمایی را که برای سفرها در گفت‌و‌گوهای صلح شرکت می‌‌کنند ندارند.
مشاور امنیت ملی، در واکنش به برگزاری نشست سیاسیون و طالبان در مسکو و نیز برقراری ارتباط شماری از کشورهای همسایه با طالبان، می‌گوید که این روابط، امنیت ملی افغانستان را تهدید می‌کند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا