آخرین اخباراسلایدشوافغانستانخبر های مهمسیاست

صلح و اعتدال:

از موضع‌گیری ارگ در گفت‌وگوهای صلح مطمئن نیستیم

به دنبال نشر گزارش‌هایی مبنی بر پیشرفت مذاکرات میان امریکایی‌ها و طالبان در قطر، دسته انتخاباتی صلح و اعتدال با نشر اعلامیه‌ای موقف خود را در این مورد روشن ساخته و تاکید کرده است که از موقف‌گیری حکومت در پیوند به این تلاش‌ها مطمئن نیست.

در این اعلامیه دسته انتخاباتی صلح و اعتدال تاکید کرده که باید حکومت در پیوند به روند صلح و گفت‌وگوها جدی بوده و گام‌های موثر بردارد.

همچنان در بخشی از اعلامیه از تلاش‌های زلمی خلیلزاد قدردانی شده و گفته شده که یگانه نقطه آغاز گفت‌وگوهای سازنده صلح، قطع عاجل جنگ و توافق بر سر یک آتش‌بس جامع است.

متن کامل اعلامیه:

طوریکه هموطنان محترم ما در جریان قرار دارند، طی چند روز گذشته گفت‌وگوهای صلح میان هیئت مذاکرات صلح ایالات متحده امریکا به رهبری آقای زلمی خلیلزاد نماینده خاص ایالات متحده امریکا برای مصالحه در افغانستان و هیئت رسمی طالبان در دوحه انجام یافت.

گزارش‌های واصله حاکیست که در این گفت‌وگوها پیشرفت خوبی به دست آمده و قرار است دور بعدی مذاکرات نیز به زودی بین دو طرف برگزار گردد. با در نظر داشت اهمیت این گفت‌وگوها و وضعیت موجود افغانستان در این برهه حساس تاریخی٬ رهبری تیم انتخاباتی صلح و اعتدال مراتب ذیل را به اطلاع می‌رساند:‌

۱. با توجه به این که ختم جنگ مبرم‌ترین ضرورت و برقراری صلح خواست برحق مردم افغانستان است٬ ما از هر تلاشی که کشور عزیز ما را به آرمان دستیابی به صلح نزدیکتر سازد، به گرمی استقبال می‌کنیم. در این راستا٬ مذاکرات اخیر صلح در دوحه یک قدم مهم پنداشته می‌شود و ما نتایج آن را با امیدواری تعقیب می‌کنیم.

۲. طوری که در گذشته نیز بار ها تأکید کرده‌ایم٬ ما یگانه راه موفقیت پروسه مذاکرات و دستیابی به صلح پایدار را در راه‌اندازی مذاکرات بین‌الافغانی می‌دانیم. در حالی که از جانب ایالات متحده امریکا به سبب تاکید روی اهمیت گفت‌وگوهای بین‌الافغانی سپاس‌گزاری می‌کنیم٬ از طالبان می‌خواهیم تا از مذاکرات بین‌الافغانی حمايت نموده و ثابت سازند که به منافع علیای مملکت ارزش قایل‌اند و برای دستیابی صلح به مفهوم واقعی آن تلاش می‌کنند.

۳. ما همچنان بر اهمیت برقراری آتش‌بس همه جانبه به مثابه قدم اول در راستای موفقیت پروسه مذاکرات و برقراری صلح تأکید می‌کنیم. جای شک نیست که در اذهان مردم درد دیده ما که هنوز هم تداوم جنگ و خونریزی اولاد شان را هرروز تجربه می‌کنند تلاش‌های صلح هیچ نوع مفهومی نخواهد داشت الا این که آتش‌بس و قطع خونریزی اولین قدم در راه‌اندازی این تلاش‌ها در نظر گرفته شود.

۴. در چنین شرایط حساس، ما از موقف‌گیری حکومت جمهوری اسلامی افغانستان در قبال تلاش‌های موجود صلح مطمئن نیستیم. به باور ما حکومت افغانستان باید از تلاش‌های جاری با جدیت حمایت نموده و در راه موفق ساختن پروسه صلح و ختم جنگ خانمانسور قدم‌های مثمر بردارد.

۵. به باور ما، موفقیت پروسه مذاکرات و برقراری صلح سراسری و پایدار بیشتر از هر چیز دیگر وابسته به اجماع سیاسی تمام مردم و اقشار سیاسی جامعه است. بنابراین، ما احیا و تقویت اجماع ملی در سطح کشور را حیاتی می‌دانیم و در این راستا در همکاری و معاونت با سایر جریان‌های سیاسی و بزرگان ملی کشور روی ایجاد یک چتر بزرگ اجماع ملی به کار و تلاش خود ادامه می‌دهیم. تأکید ما اینست که ایجاد چنین چتر بزرگ اجماع ملی بتواند نقش موثری را در تکمیل و حمایت از تلاش‌های موجود صلح ایفا نماید.

۶. از محترم زلمی خلیلزاد نماینده خاص ایالات متحده امریکا در امور مصالحه افغانستان احترامانه تقاضا می‌کنیم که بذل مساعی خود را در راه آغاز مذاکرات بین‌الافغانی کماکان ادامه دهد. ما به نوبه خود تعهد می‌کنیم تا از آدرس تیم سیاسی صلح و اعتدال و یا در مشارکت با اجماع بزرگ سیاسی به منظور حمایت هر چه بیشتر از تلاش‌های صلح در روند مشورت و رایزنی‌ها با آقای خلیلزاد و جانب امریکا اشتراک نماییم.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا