آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

از نام‌گذاری چهارراهی تا عوامفریبی سپیدار!


روز گذشته حکومت در برنامه‌ای چهارراهی زنبق را به نام ” سالم ایزدیار و جان باخته‎گان دهم جوزا” نام‎گذاری کرد که در آن داکتر عبدالله عبدالله، رییس اجرایی حکومت نیز حضور داشت.
هرچند نام‌گذاری مکانی به نام “سالم ایزدیار و جان باخته‌گان دهم جوزا” در ذات خود عملی است پسندیده و قابل ارج‌گذاری ولی آنچه باید روی آن دقت شود موضع‌گیری‌های منفعلانه کاخ سپیدار در برابر معترضان و سیاست عوام‌فریبانه آن است که با این‌گونه برنامه‌ها می‌خواهد برای درد مردم “تریاک” تجویز کند.
مردم در انتظار این بودند که صادر کنندگان دستور تیراندازی به سوی معترضان و عاملان کشته‌شدن جوانانی که برای تغییر در وضعیت امنیتی و بحران‌های به وجود آمده در کشور به خیابان‌ها ریختند معرفی شوند و نتیجه تحقیقاتی که حکومت وعده داده بود، برای مردم توضیح داده شود، ولی برخلاف انتظار مردم، شریک نیم‌بند حکومت در یک مانور تاکتیکی با نام‎گذاری یک چهارراهی به نام سالم ایزدیار پرونده اعتراض‌ها را بست.
این حرکت ریاست اجرایی از یک جانب تمام انتظارات مردم را مبنی بر معرفی و مجازات عاملان شلیک گلوله به سوی معترضان دهم جوزا نقش بر آب کرد و از جانب دیگر نشان داد که برای سپیدارنشینان خون مردم پشیزی ارزش ندارد.
آنچه بیش‌تر از همه لایه پنهانی و عوام‎فریبانه این برنامه را برای مردم آشکار می‌کند، حضور نمادین و تکراری داکتر عبدالله است که مثل مواقع خاص دیگر با چهره معصوم و حق به جانب و با ادا و اطوار مطابق آخرین اختراعات مود وفیشن پاریس به اصطلاح به عنوان یک مصلح سیاسی قصد فریب مردم را دارد.
سخنان داکتر عبدالله نشان می‌دهد که در پس برنامه‌های عوام‌فریبانه‎اش همان دیدگاه سرکوب و نپذیرفتن اعتراض‌های مردم به عنوان یک حرکت خودجوش پنهان شده‌ است .
معنی حرف‌های عبدالله این است که اعتراض کردن و به خیابان برآمدن، در واقع تقویت‌کننده صف دشمن است، ولی آقای عبدالله باید بداند که تقویت صف دشمن در جای دیگری که خودش نیز در آن حضور دارد برنامه‌ریزی می‎شود نه با اعتراض مردم نسبت به وضعیتی که از سوی حلقه خاص تصمیم‎گیری در راس هرم قدرت به صورت کنترول شده به میان آمده است.
نام‎گذاری چهارراهی به نام سالم ایزدیار و جان باختگان دهم جوزا، از جانب دیگر رشوت سیاسی است که شریک حکومت به جمعیت اسلامی و خانواده کشته‌شدگان تیراندازی پولیس می‌پردازد؛ چه از یک طرف با تیراندازی نیروهای امنیتی به سوی معترضان، مردم از عملکرد منفعلانه ریاست اجرایی در قبال حق شان، خشمگین هستند و از جانب دیگر جمعیت اسلامی، طرف‎هایی را متهم به فرستادن سه فرد انتحار کننده در مراسم جنازه سالم ایزدیار که در آن تقریباَ تمام سران جمعیت حضور داشتند، می‎کند که خود عبدالله نیز در آن طرف واقع می‌شود.
حال ریاست اجرایی می‌خواهد با این نام‎گذاری عوام‌فریبانه از یک طرف جمعیت اسلامی را دور بزند و از جانب دیگر مردم را آرام کند تا در آینده مزاحم اجرای برنامه‌های مشترک تمامیت‌خواهانه تیم حاکم نشوند.
یک موضوع اما همچنان امیدوار کننده است و آن این‎که مردم به آن حد از شعور و آگاهی سیاسی دست یافته‎اند که بیش‌تر از این فریب سیاست‌های پوپولیستی نهادهای تشریفاتی همانند کاخ سپیدار را نخورده و بر خواسته‎های شان پا بفشارند.
ظاهر شکوهمند – خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا