آخرین اخبارآزادی بیاناسلایدشوافغانستانسیاستگزارش

خبرنگاران:

از نام خبرنگاران سوء استفاده شده/ در یک ماه ۲۱ مورد خشونت علیه خبرنگاران ثبت شده است

خبرگزاری دید: شماری از خبرنگاران امروز طی یک کنفرانس خبری در کابل برای تامین حقوق شان دادخواهی کردند و گفته‌اند که نباید از نام خبرنگاران سوءاستفاده شود.

خبرنگاران

 

شماری از خبرنگاران افغانستان امروز چهار شنبه (۱۰ حمل) طی کنفرانسی با فدراسیون خبرنگاران اعلام کردند، نهادهایی که از نام خبرنگاران استفاده می‌کنند و نهادهای بین‌المللی باید از خبرنگاران واقعی حمایت کنند.
رسول شهزاد خبرنگار خبرگزاری دید به نمایندگی از این خبرنگاران گفت: نگرانی ما این است که در هفت ماه اخیر شماری از نهادها به نام خبرنگاران ایجاد شده و کسانی را شامل لیست ساخته و از امتیازات خبرنگاران سوء استفاده می‌کنند.
آقای شهزاد گفت که نهادهای بین‌المللی باید برای رفع این نگرانی خبرنگاران افغانستان همکاری کنند.
وی همچنان گفت خبرنگارانی که امروز در کابل و در ولایات افغانستان با تحمل مشکلات زیادی مالی، اقتصادی و امنیتی کار می‌کنند خبرنگاران واقعی و سربازان آزادی بیان هستند.
آقای شهزاد افزود که ما نگران تولید خبرنگارانی هستیم که از سوی برخی نهادها تولید می‌شود و در بدل پول اسناد خبرنگاری می‌گیرد.

خبرنگاران

این در حالی است که در هفت ماه اخیر شماری زیادی از شهروندان با استفاده از نام خبرنگار از امتیازات خروج از افغانستان استفاده کردند و در حالی که خبرنگاران واقعی و با تجربه همچنان در کشور هستند.
شهزاد از نهادهای بین‌المللی خواست که در قسمت شناسایی خبرنگاران و نهادهای واقعی خبرنگاری دقیق باشد و نگذارند دیگران از هویت خبرنگاران استفاده کنند‌.
این در حالی است که چندی پیش یک لیست افشا شد که نشان می‌دهد ۱۵۰ خانواده که تعداد افراد آن به هزار تن می‌رسد شامل لیست هستند و به نام خبرنگار در پروسه خروج شامل شدند.
از سویی هم، صنوبر پارسا صدیقی به نمایندگی از زنان خبرنگار در افغانستان صحبت کرد و گفت که ۸۵ درصد زنان خبرنگار در افغانستان بیکار شدند و دیگر زمینه رشد و کار برای شان نیست.
پارسا از نهادهای بین‌المللی خواست که از زنان خبرنگار در کشور حمایت کنند و نگذارند که به حاشیه بروند.
صنوبر پارسا افزود که مشکلات زنان خبرنگار در کشور در حال افزایش است و امروز نمی‌توانند در بیشتر برنامه‌های خبری شرکت کنند.
وی همچنان گفت، ما نگران وضعیت وخیم اقتصادی و مالی خبرنگاران زن هستیم و اگر این روند ادامه یابد فاجعه به بار خواهد آمد.

خبرنگاران

این در حالی است که بعد از روی کار آمدن «امارت اسلامی» ده‌‌ها رسانه‌ تعطیل و صدها خبرنگار بیکار شدند. در تازه‌ترین مورد «امارت اسلامی» نشر برنامه‌های رسانه‌های بین‌المللی را از طریق رسانه‌های محلی ممنوع کرده است.
از سوی دیگر، فدراسیون خبرنگاران اعلام کرد که خشونت علیه این قشر در افغانستان افزایش یافته و در ماه مارچ سال روان ۱۱ خبرنگار در کابل، ۷ تن در قندهار، یک مورد در ننگرهار و یک مورد در پکتیا که مجموعاً ۱۵ مورد می‌شود، بازداشت شده است.
مسرور لطفی عضو اجرایی اتحادیه ملی ژورنالیستان افغانستان گفت که در جریان ماه مارچ ۲۱ مورد خشونت علیه خبرنگاران به ثبت رسیده است.
در همین حال، میر علی‌اصغر اکبرزاده عضو فدراسیون ملی خبرنگاران در این نشست گفت که رسانه‌های زیادی در یک ماه اخیر به دلایل گوناگون تعطیل شده است.
آقای اکبر زاده افزود که رادیو نوشت در لغمان به دلیل مشکلات اقتصادی تعطیل شد، تلویزیون خاور در کابل تعطیل شده، میرمن رادیو در قندهار بنا به مشکل اقتصادی تعطیل شده، زیور رادیو به دلیل اقتصادی تعطیل شده و هیواد رادیو تلویزیون در قندهار بنا به مشکلات اقتصادی مسدود شده است.

خبرنگاران

گفتنی است که بعد از حاکمیت طا-لبان شمار زیادی از رسانه‌ها به دلایل اقتصادی، امنیتی و عدم دسترسی به اطلاعات فعالیت شان را متوقف کرده‌اند. در عین حال صدها خبرنگار بیکار شده‌ و شماری از خبرنگاران کشور را ترک کردند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا