آخرین اخباراسلایدشوافغانستانخبر های مهمسیاستگزارش

از پنجشنبه تا یک‏شنبه؛ در پارلمان چه گذشت؟

با توجه به تعارض دیدگاه در میان اعضای مجلس نمایندگان، معلوم نیست که کشمکش بر سر کرسی ریاست مجلس چه زمانی پایان خواهد یافت. آن‌گونه که گزارش شده است، کار کمیته رفع تنش میان مدعیان کرسی ریاست مجلس نیز نتیجه‌ای نداشته است.

از روز شنبه تا یک‏شنبه ( ۲۹ ثور) جنجال مجلس نمایند‏گان بر سر کرسی ریاست مجلس سرخط رسانه‏ها و کاربران فیسبوک بود. رسانه‏ها به گونه گسترده به این جنجال پرداختند و مجلس نمایند‌گان روز یک‌شنبه با هرج‌و‌مرج، برخورد فزیکی و تنش لفظی میان نمایندگان همراه بود. البته جرقه این برخورد و تنش‏ها یک روز پیش از آن در پی اعلام نتیجه انتخابات ریاست مجلس زده شد، به ‌ویژه زمانی که اعلام کردند سه رای از مجموع آرای نمایند‌گان حاضر در مجلس ناپدیده است.
رییس موقت مجلس روز شنبه قبل از آن‏که سرنوشت آرای مفقود شده روشن گردد، میررحمان رحمانی را رییس مجلس اعلام کرد. کمال‌ناصر اصولی که رقیب آقای رحمانی در دور دوم انتخابات ریاست مجلس بود، نسبت به این تصمیم واکنش نشان داد و گفت که فیصله اعلام شده را قبول ندارد. شماری از نمایند‌گان نیز اعلام کردند که مطابق پیش‌بینی اصول وظایف داخلی مجلس نمایند‌گان، رحمانی برنده انتخابات نشده است.
مطابق اعلام هیئت اداری موقت مجلس، در روز شنبه، ۲۴۷ نماینده در تالار مجلس حضور داشتند. ماده هشتم اصول وظایف داخلی مجلس گفته است که برای تصدی کرسی ریاست مجلس نمایندگان به پنجاه درصد جمع یک رای اعضای حاضر نیاز است.
رحمانی و اصولی که برای تصدی این کرسی نامزد بودند، هر کدام به ترتیب ۱۲۳ رای و ۵۵ رای به دست آوردند. در انتخابات روز شنبه، ۵۳ رای باطل، ۱۳ رای سفید و ۳ رای هم ناپدید اعلام شده بود.
در این صورت، میررحمان رحمانی یک رای کم داشت تا مطابق پیش‌بینی ماده هشتم اصول وظایف داخلی به ریاست مجلس برسد. او مطابق حکم این ماده به ۱۲۴ رای که پنجاه درصد جمع یک رای اعضای حاضر در مجلس می‌شود، نیاز داشت تا رییس مجلس شود.
در همان آغاز این کشمکش‏ها اما سرانجام عطامحمد دهقان‌پور پس از شمارش آرا و جنجالی شدن آرای مفقودشده، میررحمان رحمانی را برنده انتخابات و رییس مجلس اعلام کرد. این تصمیم از سوی کمال‌ناصر اصولی پذیرفته نشد و او خواستار برگزاری انتخابات مجدد برای تعیین رییس مجلس شد.
اصولی هشدار داد که اگر چنان‌چه رحمانی رییس مجلس تلقی شود، او نیز خود را رییس مجلس خواهد خواند.
در این میان، شماری از نمایند‌گان بی آن‏ که از آقای رحمانی یا اصولی طرف‌‏داری کنند، با یدک کشیدن ماده هشتم اصول وظایف داخلی، با واگذاری کرسی ریاست مجلس به میررحمان رحمانی مخالفت داشتند. استدلال آن‌ها این بود که رحمانی اکثریت آرای اعضای حاضر مجلس را به دست نیاورده است تا بتواند بر این کرسی تکیه بزند. این جنجال‌ها تا روز یک‌شنبه نیز ادامه یافت و رحمانی نتوانست بر کرسی ریاست مجلس بنشیند.
حمله با چکش و دشنام ناموسی
روز یک‏شنبه(۲۹ثور) تلویزیون مجلس نمایندگان نشرات زنده نداشت. از جانب دیگر خبرنگارانی که برای پوشش این نشست به مجلس رفته بودند، دست‌رسی مستقیم به داخل تالار نداشتند. پس بخشی از جزئیات اتفاقاتی که در این روز در مجلس رخ داده است، به جز از نمایند‌گان و کارکنان داخل تالار، برای دیگران پوشیده است. اما سه ویدئو و چند قطعه عکسی که از این نشست منتشر شده است، نشان می‏دهد که یک هرج‏ومرج شدید در داخل مجلس جریاد داشت.
در یکی از این ویدئوها دیده می‌شود که محافظان میررحمان رحمانی تلاش دارند با سلاح وارد مجلس شوند؛ اما در پی مقاومت محافظان مجلس، این اتفاق نمی‌افتد.
در ویدئوی دومی برخورد فزیکی و تنش لفظی میان نمایندگان در جایگاه ریاست مجلس مشاهده می‌شود. در این ویدئو دشنام ناموسی نیز شنیده شده است. شماری از نمایند‌گان در این ویدئو به دو دسته تقسیم شده‌اند و بر هم‌دیگر می‌تازند. تعدادی نیز تلاش دارند از برخورد فزیکی میان آن‌ها جلوگیری کنند.
طبق این ویدئو، یک نماینده مردم پنجشیر که زلمی نوری نام دارد، با به دست گرفتن وسیله‌ای قصد دارد بر مخالفان میررحمان رحمانی حمله کند که دیگر نمایند‌گان مانع او می‌شوند
جنجال‏ها و کشمکش‏ها در مجلس نمایند‌گان پس از آن وارد این مرحله شد که رحمانی و اصولی هر کدام با ادعای ریاست در جایگاه رییس مجلس تکیه زدند.
تششکیل هیئت ۱۵ تنی برای حل جنجال‏‌ها
یک عضو مجلس نمایندگان می‌گوید که پس از این جنجال‌ها یک کمیته پانزده نفری تشکیل شد تا انتخابات روز شنبه را از نگاه تخنیکی بررسی کند. به گفته او، در ترکیب این کمیته، پنج نماینده از طرف رحمانی، پنج نماینده از طرف اصولی و پنج نماینده بی‌طرف حضور دارند. کار این کمیته بررسی تخنیکی انتخابات روز شنبه و رفع تنش به میان آمده در مجلس گفته شده است. با این حال گزارش شده است که نشست روز یک‌شنبه این کمیته بی‌نتیجه پایان یافته است.
رحمانی برنده است

نعمت‌الله غفاری نماینده پیشین مردم هلمند در مجلس نمایندگان، با اشاره به رویه‌ گذشته در این مجلس، رحمانی را برنده انتخابات می‌داند. غفاری می‌گوید که اتفاقات مشابه در دور شانزدهم تقنینی نیز در مجلس نمایندگان رخ داده است.
به گفته او، در موارد بسیاری آرای داخل صندوق‌ها با شمار نمایندگان حاضر در مجلس مطابقت نداشته است. غفاری گفته که این تفاوت از یک رای تا چهار رای در نوسان بوده است. این نماینده پیشین مجلس افزود که در گذشته هنگام بروز این تفاوت، معیار «آرایی در نظر گرفته می‌شد که از صندوق راِی‌گیری بیرون می‌آمد» و به این ترتیب جنجال خاتمه می‌یافت.
اما شماری از نمایند‌گان که خود را طرف‏دار هیچ کدام از نامزدان معرفی نمی‏کنند، می‌گویند که اصول وظایف داخلی مجلس نمایند‌گان چنین چیزی را برنمی‌تابد. مریم سما، یکی از این نمایند‌گان است. سما می‌گوید که رحمانی اکثریت آرای اعضای حاضر مجلس را به دست نیاورده است و از این رو او رییس مجلس نیست.
با توجه به تعارض دیدگاه در میان اعضای مجلس نمایندگان، معلوم نیست که کشمکش بر سر کرسی ریاست مجلس چه زمانی پایان خواهد یافت. آن‌گونه که گزارش شده است، کار کمیته رفع تنش میان مدعیان کرسی ریاست مجلس نیز نتیجه‌ای نداشته است. با این همه، هنوز روشن نیست که این جنجال‏ها امروز دوشنبه( ۳۰ ثور) حل و فصل می‏شود یانه.

نویسنده

اختر سهیل- خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا