آخرین اخباراجتماعافغانستان

استادان دانشگاه بر ادامه اعتصاب تا برآورده شدن خواست شان تاکید کردند

با آن‌ که حدود یک هفته از اعتصاب درسی استادان دانشگاه‌ کابل در اعتراض به «نبود کار شیوه‌ای مشخص و قانونی برای پرداخت امتیازات‌»شان می‌گذرد، آنان می‌گویند که هنوز هیچ پاسخ واضح از سوی نهادهای مربوطه به آنان داده نشده است.

با آن‌ که حدود یک هفته از اعتصاب درسی استادان دانشگاه‌ کابل در اعتراض به «نبود کار شیوه‌ای مشخص و قانونی برای پرداخت امتیازات‌»شان می‌گذرد، آنان می‌گویند که هنوز هیچ پاسخ واضح از سوی نهادهای مربوطه به آنان داده نشده است.
به گزارش خبرگزاری دید، عارف بهرام مسئول فرهنگی اتحادیه‌ استادان دانشگاه‌های کشور به هشت صبح گفته است که خواست‌های این استادان تاکنون چندین بار به صورت مکتوب به نهادهای مربوطه فرستاده شده است، اما با اقدام به اعتصاب یک‌هفته‌ای نیز هیچ‌ پاسخ روشنی در این مورد نگرفته‌اند.
آقای بهرام می‌گوید که هنوز مدرکی برای اجرایی‌شدن مقرره‌ ماده‌ ۳۵ قانون تحصیلات عالی، ارایه نشده است.
آقای بهرام ادامه می‌دهد که تا رسیدن به مطالبات استادان دانشگاه مبنی بر ایجاد کارشیوه‌ای قانونی برای پرداخت امتیازات‌شان، آنان دست از اعتراض و اعتصاب بر نخواهند داشت.
وی می‌گوید که اخیراً استادان شماری از ولایت‌ها نیز، در این اعتصاب با آنان همنوا شده‌اند و این روند جدی‌تر شده است.
مسئول فرهنگی اتحادیه‌ استادان دانشگاه می‌گوید که هیچ کارشیوه‌ قانونی‌ برای پرداخت امتیازات استادان دانشگاه تهیه نشده است.
در همین حال، نجیب‌الله امرخیل رییس اتحادیه دانشگاه‌های کشور می‌گوید که قانون‌مند شدن و تهیه‌ مقرره‌ معاشات و امتیازات استادان دانشگاه، آن‌چنان وقت‌گیر نبود که نهادهای مسئول تاکنون در این مورد اقدامی نکرده‌اند.
آقای امرخیل می‌افزاید که استادان دانشگاه‌ها، می‌خواهند که مقرره‌ معاشات و امتیازات‌شان تهیه و در جریده‌ رسمی نشر شود، این حق‌شان است.
پس از آغاز اعتصاب استادان، ریاست دانشگاه کابل شام جمعه ( ۲۴ حوت) در این مورد اعلامیه‌ای صادر کرد. در اعلامیه‌ ریاست دانشگاه کابل آمده است که موضوع مقرره‌ معاشات و امتیازات اعضای کادر علمی تهیه شده است و ممکن در ظرف چند هفته‌ دیگر به کابینه‌ حکومت برای تصویب فرستاده شود.
اعلامیه افزوده است که ادامه‌ دادن اعتصاب استادان دانشگاه، دیگر توجیهی نداشته و انتظار ریاست دانشگاه کابل این است که اتحادیه‌ استادان دانشگاه‌های افغانستان تصمیم بر لغو آن بگیرد.
همچنان اعلامیه تأکید کرده که قرار است به منظور تحقق و تطبیق مقرره‌ معاشات و امتیازات اعضای کادر علمی، کمیته‌ای مشترک از مسئولان وزارت تحصیلات عالی، ریاست دانشگاه کابل و اتحادیه‌ دانشگاه‌های افغانستان تشکیل شود تا پیش‌رفت‌ها را در این مورد پی‌گیری کنند.
در همین حال، شماری از دانشجویان دانشگاه کابل می‌گویند که با اعتصاب استادان دانشگاه، درس‌های آنان عقب افتاده است.
گفتنی است که اعتراض استادان دانشگاه‌ها، از دانشگاه کابل در ۱۹ ماه جاری خورشیدی آغاز شد. این استادان، در پیوند به قانون‌مند شدن و تهیه‌ مقرره‌ای برای پرداخت امتیازات‌شان، به قصد اعتراض دست به اعتصاب درسی زدند. پس از آن شماری از دانشگاه‌های دولتی در ولایت‌ها نیز از این حرکت استقبال کرده و به اعتصاب درسی پرداختند.

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا