آخرین اخبارافغانستانفرهنگ و دانش

استاد خلیلی سپیده‌دمی است که بر پیشانی آسمان می‌گذرد

از سی و دومین سالروز در گذشت استاد خلیل‌الله خلیلی شاعر، نویسنده و ادیب متبحر ادبیات و زبان حوزه پارسی، در کابل گرامی‌داشت شد. استاد خلیلی ۳۲ سال پیش در شهر پشاور پاکستان، زمانی که از خانه‌اش آواره بود در گذشت.

از سی و دومین سالروز در گذشت استاد خلیل‌الله خلیلی شاعر، نویسنده و ادیب متبحر ادبیات و زبان حوزه پارسی، در کابل گرامی‌داشت شد. استاد خلیلی ۳۲ سال پیش در شهر پشاور پاکستان، زمانی که از خانه‌اش آواره بود در گذشت.
به گزارش خبرگزاری دید، از سی و دومین سالروز در گذشت استاد خلیل‌الله خلیلی شاعر نامدار و ادیب بزرگ حوزه زبان فارسی در کابل گرامی داشت شد.
در این مراسم برخی از نخبگان فرهنگی و چهره‌های حکومتی سخنرانی کرده و از فضایل و خصایل استادی فرزانه مردی به بزرگی استاد خلیلی گفتند.
داکترعبدالله عبدالله رییس اجرایی حکومت، امروز (یکشنبه، ۲۲ ثور ) در این مراسم، بیان داشت که شادروان استاد خلیلی در اشعارش صدا و مظلومیت مردم افغانستان را فریاد زده است.
رییس اجرایی کشور افزود که یادبود از شخصیت‌های فرهنگی به معنی یادآوری از تاریخ، ادب و شعر در کشور است و بی‌‌تفاوتی در برابر آن‌ها جفا به نسل‌های آینده خواهد بود.
داکتر عبدالله بیان کرد که شادروان استاد خلیلی در صف اول شاعران عصر خودش قرار می‌گیرد و دارای استعداد فوق‌العاده بود.
حسینه صافی سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ گفت که استاد خلیل‌الله خلیلی در زمینهٔ هنر، ادب، سیاست، فلسفه و عرفان آثار ارزشمند و گرانب‌ها دارد که در آن‌ها به مسایل سیاسی، اجتماعی و فرهنگی پرداخته شده است.
خانم صافی افزود که استاد خلیلی یک روحیهٔ آزادی‌طلبی و مبارزه با استبداد و بی‌عدالتی داشت. به این خاطر استبداد را نفی می‌کند.
در این برنامه، مسعود خلیلی پسر ارشد استاد خلیلی، احمد ضیا رفعت استاد دانشگاه، قنبر علی تابش استاد دانشگاه، عبدالفغور لیوال وزیر پیشین سرحدات، اقوام و قبایل و سایر شخصیت‌ها در باره کارنامه‌ٔ مبارزاتی و ابعاد شخصیتی استاد خلیل‌الله خلیلی صحبت کردند.
از استاد خلیلی اشعار، مقالات، داستان، تقریظ و آثار زیادی به جا مانده و برخی از آن‌ها به چاپ نیز رسیده است. او اولین فردی بود که نگاهی تازه به عبدالقادر بیدل انداخته و برخی آثار او را حواشی نویسی و تصحیح کرده است.
تبحر و چیره بودن استاد خلیلی بر ادب و زبان پارسی از مثال‌های روزگار بوده و اشعار و نثر او به خوبی نمایانگر این خصیصه است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا