آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

استاد عطا اگر کنار هم برود برنده است

 

حالا اگر آقای نور را از ولایت بلخ برکنار کنند، از رهبری و حمایت مردمی که در این جنجال اخیر به دست آورده ، نیروی‌های سیاسی را که باخود در این مسیر جدید همراه کرده نمی‌توانند برکنار کنند.


عطا محمد نور که این روزها به جدی‌ترین و دردسرساز ترین رقیب ارگ تبدیل شده است، حتا اگر از بلخ کنار برود به دلایل زیر برنده تقابل کابل و بلخ خواهد بود.
نخست: عطا محمد نور والی است در یکی از ولایت‌های کشور که تاهنوز رهبری ‌کدام ائتلاف سیاسی بزرگ یا جریان کلان ملی را در دست نداشته و در داخل حزب جمعیت اسلامی هم رییس اجرایی حزب بوده، نقش سوم و چهارم را تا حالا بازی کرده، نه رهبری حزب را. هم قطارانش مانند عبدالله، قانونی، احمد ضیامسعود و صلاح‌الدین ربانی ازجایگاه بهتری تا اکنون برخوردار بوده‌اند نسبت به آقای نور. درگذشته هم در رهبری جمعیت قرار نداشت و نقش مرکزی را دیگران ایفا می‌کردند. استاد ربانی رییس جمهور پیشین کشور، شهید احمدشاه مسعود قهرمان ملی کشور و مارشال فهیم معاون اول رییس جمهور، نقش به مراتب بالاتر از آقای نور داشتند. در تصمیم‌گیری‌های ملی و کشوری کم‌تر بحث آقای نور مطرح می گردید.
حالا اگر آقای نور را از ولایت بلخ برکنار کنند، از رهبری و حمایت مردمی که در این جنجال اخیر به دست آورده ، نیروی‌های سیاسی را که باخود در این مسیر جدید همراه کرده نمی‌توانند برکنار کنند.
وی خود را عملاً به عنوان رقیب محمد اشرف غنی تثبت کرده و درمیان مردم است.
دوم: اگر ارگ نتواند وی را از ولایت بلخ برکنار کند، در این صورت رییس جمهور آقای نور را از یک والی به یک قهرمان سیاسی تبدیل کرده که ممکن است در نهایت حضور آقای غنی در کاخ ریاست جمهوری بیشتر از یک دور دوام نیاورد.
سوم: اگر وضعیت کنونی دوام پیدا کند برنده میدان آقای نور است و دوام کشمکش ها باعث قدرت بیشتر او شده و حمایت‌های بیشتر کسب خواهد کرد؛ چون تنها بحث آقای نور نیست و چند عامل دیگر است که باعث تقویت موضع وی گردیده است.
تبعید جنرال دوستم معاون اول ریاست جمهوری که نمی‌تواند به کشور خود برگردد.
برکناری احمد ضیا مسعود بدون دلیل.
انحصار قدرت در مرکز.
تشدید مسایل قومی درکشور.
درمجموع، این عوامل باعث تقویت موضع آقای نور شده و موقعیت رییس جمهور را تضعیف خواهد کرد.
پس درنتیجه برنده آقای نور است، چه دربلخ به عنوان والی باشد یا نباشد.
سيد ناصر موسوی

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا