آخرین اخبارافغانستاندسته بندی نشدهسیاست

تجلیل از 24 اسد؛

استانکزی: مخصوصاً می‌خواهیم با امریکا رابطه نیک داشته باشیم/ مکاتب و دانشگاه‌ها بازگشایی شود

همزمان با دو سالگی حاکمیت دوباره طا-لبان در افغانستان نهاد کاروان وطن سازان از ۲۴ اسد تحت عنوان روز استقلال و آبادی با حضور علما و مقامات حکومتی تجلیل کرد‌.

سخنرانان در این مراسم بر حفظ وحدت و یک‌پارچگی میان مردم تاکید کرده و خواستار بازگشایی مکاتب و دانشگاه‌ها شدند.

شیر محمد عباس استانکزی معین سیاسی وزارت خارجه گفت که امروز مردم افغانستان در آزادی زندگی می‌کنند همه با همدیگر برادر هستند. در چهار دهه ما شاهد چنین روز استقلال نبودیم.

آقای استانکزی با بیان مشکلات و چالش‌های موجود در کشور گفت که امارت اسلامی تلاش دارد کمبود‌ها را حل کرده و مشکلات اساسی کشور را رفع کند. برق یک مشکل اساسی است که ما تلاش داریم از منابع مختلف مشکل برق را حل کنیم.

معین سیاسی وزارت‌ خارجه افزود که امارت اسلامی با تمام کشورهای متطقه و جهان خواهان روابط نیک است و به هیچ گروه اجازه نخواهد داد که از خاک افغانستان کشور دیگری را تهدید کند.

وی همچنان گفت که ما هیچ وقت از دشمنان کشورهای همسایه خود حمایت نکردیم، بناءً کشورهای همسایه عامل ناامنی شان را در کشور خودشان جستجو کنند واتهامات را بر ما وارد نکنند.

آقای استانکزی افزود که ما در راستای منافع ملی با کشورهای جهان خواهان روابط نیک هستیم مخصوصاً با امریکا، غرب، چین و روسیه خواستار استفاده از تجارب شان هستیم و می‌خواهیم روابط نیک داشته باشیم.

معین سیاسی وزارت خارجه طا-لبان در بخش دیگر از سخنانش گفت که مکاتب و دانشگاه‌ها باید به روی زنان بازگشایی شود زیرا این مسئولیت تمام حکومت‌های اسلامی است که زمینه فراگیری علم و دانش را برای همه فراهم سازد.

از سویی هم عطاالله صادق شاه آقاسی رییس اجماع صلح و استقلال گفت که تیکه‌داران قومی همواره با سرنوشت مردم بازی کرده و بار دیگر می‌خواهند وحدت و یک پارچگی ملت را تخریب کنند.

آقای صادق افزود که این رهبران میلیون‌ها دالر را که حق ملت افغانستان بود حیف و میل کردند و ما به کمک ملت این پول ها را از آنها می‌گیریم و به بیت المال تسلیم می‌کنیم.

وی همچنان گفت که همبستگی ملت افغانستان باید حفظ شود و مردم به هیچ کسی اجازه نفاق و پراکندگی را ندهد. باید عزت کشور را دوباره به دست بیاوریم.

آقای آقاسی افزود که مردم باید با امارت اسلامی همکاری کنند زیرا این نظام یک نظام اسلامی است و هرچیزی که در این نظام دیده می‌شود از مردم است برای رفع چالش‌ها و مشکلات باید همه با هم کار کنیم.

وی افزود که استقلال افغانستان با خون صدها هزار جوان آب یاری شده است، پس این استقلال را پاس بدارید و در حفظ آن کوشا باشید.

گفتنی است که در این مراسم شعر خوانی و تئاتر نیز از سوی شهروندان اجرا شد.

نویسنده

رسول شهزاد - کابل

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا