آخرین اخباراجتماعافغانستاندسته بندی نشدهگزارش

استفاده بی‌رویه از آب‌های زیر زمینی؛ ولایات شمالی در خطر کویری شدن است

خبرگزاری دید: استفاده بی رویه و بیش از حد مجاز از سفره‌های آب زیر زمینی در ولایات شمالی کشور موجب نگرانی شده و بیم آن می‌رود که با ادامه این روند ولایات بلخ و جوزجان و فاریاب و سمنگان مبدل به کویر شوند.

خشکسالی‌های پیهم، گرم شدن اقلیم و آب شدن یخچال‌های طبیعی کشور سبب شده که آب کافی به این ولایات نرسد و مردم به کندن چاه‌های عمیق برای استفاده در کشاورزی رو بیاورند.

همین اکنون نیز اثرات گرم شدن اقلیم و خشکسالی‌های پی در پی در ولایات شمالی با افزایش چرخه ریز گردها، فرو نشست آب‌های زیر زمینی و کویری شدن دشت‌های مشاهده می‌شود.

در کنار کشاورزی، کارخانه‌های تولید یخ در این ولایات نیز عامل دیگری است که سفره‌های زیر زمینی را به صورت مفرط مصرف می‌کند و این نگرانی را به وجود آورده که چنین مصرف غیر مسئولانه آب‌های زیر زمینی، این ولایات را مبدل به کویر و شوره زار کند.

اختر سهیل فعال در این عرصه از چندی، کارزاری را برای آگاهی دهی از هزینه‌هایی که مصرف بی رویه آب‌های زیر زمینی بر دوش تمام باشندگان این ولایات خواهد گذاشت، آغاز کرده است.

او در روستاها با مردم در باره خشکسالی، گرم شدن اقلیم و آسیب پذیری کشور از این ناحیه صحبت می‌کند و به آن‌ها می‌گوید که حفر چاه‌های عمیق برای استفاده در کشاورزی چه اثرات بد بر محیط زیست و زندگی همه مردم می‌گذارد.

سهیل به خبرگزاری دید در این زمینه گفت: قبلاً با مردم در باره نجوم و کیهان حرف می‌زدم اما از یک جایی متوجه شدم که این موضوع حیاتی تر از مسئله اخترشناسی و نجوم است و مردم به آگاهی در این مورد شدیداً نیاز دارند.

به باور او، آنچه بیشتر سبب نگرانی در زمین مصرف بی‌رویه آب می‌شود، عدم آگاهی مردم از خشکسالی و گرم شدن زمین است، آن‌ها هیچ اطلاعی در این خصوص ندارند که سفره‌های آب زیرزمینی سرمایه ملی و متعلق به همه مردم است.

آقای سهیل در این مورد می‌گوید که وقتی به روستایی‌ها در باره اثرات بد استفاده بی‌رویه و غیر مسئولانه از سفره‌های آب زیر زمینی هشدار می‌دهد، اکثراً آن‌ها می‌خندند و می‌گویند همه این حرف‌ها دروغ است.

او می‌گوید که در سال‌های گذشته از سوی نهادهای مسئول نه راهکاری برای جلوگیری از مصرف بی رویه آب‌های زیر زمینی اتخاذ شده و نه به مردم آگاهی دهی صورت گرفته است.

اختر سهیل می‌گوید که در برخی نقاط چاه‌های عمیقی حفر شده که ۶ اینچ و حتی بلند تر از آن نیز آب استخراج می‌شود.

در همین حال، ظاهر بهزاد استاد دانشگاه به خبرگزاری دید گفت که ادامه روند خشکسالی و به میان آمدن طوفان‌ها در اثر قطع درختان و ازدیاد نفوس تاثیرات زیادی بالای شهروندان در شهرهایی که اقلیم نیمه صحرایی دارد می‌گذارد.

آقای بهزاد افزود که در رابطه به چگونگی جلوگیری از فرسایش بیشتر خاک، جلوگیری از ادامه این طوفان‌های گرد و غبار و همچنان خشکسالی باید تدابیر جدی مثل غرس درخت، منع استفاده بی رویه از آب‌های زیر زمینی، منع کشت محصولاتی که به آب زیاد نیاز دارد و همچنان آگاهی دهی به کشاورزان اتخاذ شود.

با این حال، برخی از کشاورزان در شمال می‌گویند که برای گذران زندگی ناگزیر هستند که از آب‌های زیر زمینی استفاده کنند. آن‌ها می‌گویند که نهرها خشک است و در مناطق پایین دست هیچ آب نمی‌رسد.

بابه نادر کشاورز در ولسوالی نهر شاهی بلخ می‌گوید که آب نیست و حقابه مناطق پایین دست مثل سیاگرد و قره غجله نمی‌رسد و ناگزیر هستند که به حفر چاه عمیق بپردازند.

نویسنده

رسول شهزاد- کابل

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا