آخرین اخبارسیاستمنطقه

استقبال ایران از ممنوعیت کشت مواد مخدر در افغانستان

خبرگزاری دید: دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر ایران از ممنوعیت کشت مواد مخدر در افغانستان استقبال کرد و گفت تهران منتظر اجرایی شدن این دستور است.

مواد مخدر

اسکندر مومنی دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر ایران به تازگی در واکنش به ممنوعیت کشت خشخاش و مواد مخدر در افغانستان اعلان کرد که تهران از آن استقبال می‌کند و منتظر است آیا این دستور اجرایی می‌شود یا خیر.
مومنی گفت: بر اساس ارقام سازمان ملل، در سال ۲۰۰۰ تولید مواد مخدر در افغانستان کم‌تر از ۲۰۰ تن بوده و حدود ۷ هزار هکتار زمین برای کشت خشخاش استفاده شده است. اما با حضور امریکا و کشورهای ناتو و حمایت آن‌ها، تولید مواد مخدر در کم‌تر از دو دهه ۵۰ برابر شد و به بیش از ۹ هزار تن رسید.
مومنی افزود:‌ امریکایی‌ها هرج و مرج بزرگی را در افغانستان به وجود آوردند. بر اساس شواهد موجود، طیاره‌های امریکایی و ناتو مواد مخدر را قاچاق می‌کردند و به کشت [خشخاش] دامن می‌زدند. آن‌ها نه تنها از کشت خشخاش حمایت و ترویج کردند، بلکه کمک‌های تخنیکی و تکنالوجیکی نیز ارائه کردند و دانه‌های پرمحصول و بهبودیافته را عرضه کردند که منجر به تولید مقدار زیاد مواد مخدر در افغانستان شد.
به گفته وی، امریکا از مواد مخدر به عنوان ابزاری برای ایجاد ناامنی در منطقه استفاده کرد.
گفتنی است که ممنوعیت کشت مواد مخدر در افغانستان از سوی رهبر طا-لبان با استقبال کشورهای منطقه روبرو شده، اما همه بر اجرایی‌شدن این دستور تأکید دارند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا