آخرین اخبارادبیاتافغانستانفرهنگ و دانش

استقبال عطامحمد نور از ترجمه انگلیسی «فضایل بلخ»

عطامحمد نور رییس شورای اجرایی جمعیت اسلامی با استقبال از ترجمه انگلیسی کتاب تاریخی «فضایل بلخ» و سپاسگزاری از پژوهشگران، خانم آرزو آزاد، آقای ادموند هرتزیک، آقای علی میرانصاری و بنیاد اوقاف گیب (Gibb Memorial Trust) تاکید کرده که در تلاش است تا در این عرصه کار بیشتر صورت بگیرد.
به گزارش خبرگزاری دید، رییس شورای اجرایی جمعیت اسلامی از ترجمه و نشر کتاب « فضایل بلخ» به زبان انگلیسی استقبال کرد.

عطامحمد نور در این خصوص نوشت: خوشبختانه آگاه شدم که کتاب معروف فضایل بلخ، اثر روان شاد شیخ‌الاسلام ابوبکر عبدالله بن عمر بن محمد بن داود واعظ بلخی به زبان عربی و سده‌ها قبل توسط یکی از فضلای بلخ، عبدالله حسینی به فارسی دری ترجمه شده بود، اینک به کوشش و تلاش‌های ارزشمند شما به زبان انگلیسی برگردان شده است.
به گفته آقای نور، بلخ به عنوان یکی از قلمروهای تاریخی حوزه تمدنی ما از اهمیت و جایگاه بلندی برخوردار است. با آنکه آثار فراوانی برای معرفی تاریخ و فضیلت‌های بلخ خلق شده است، اما هنوز بخش بزرگی از تاریخ و شخصیت‌های تاریخی بلخ، ناشناخته باقی مانده‌اند.

رییس شورای اجرایی جمعیت اسلامی تاکید کرد: در تلاش آن هستیم تا بتوانیم به کمک نویسندگان داخلی و مقیم خارج، رویدادها، شخصیت‌ها و فضیلت‌های بلخ را معرفی کنیم.
آقای نور در بخشی از پیامش اعلام کرده که برای پژوهشگران و محققانی که علاقمند پژوهش در خصوص تاریخ بلخ و معرفی میراث فرهنگی آن هستند، زمینه کار و تحقیق را فراهم خواهد کرد.
عطامحمد نور: من این رویداد تاریخی فرهنگی را به دیده قدر نگریسته، ضمن سپاسگزاری از تلاش تاریخی و ماندگار این فرزانگان، اعلام می‌نمایم که فرصت پژوهش بیشتر در باب تاریخ شگوفان و پُربار بلخ را مهیا ساخته و در زمینه روشن کردن زاویه‌های پنهان تاریخ این خطه‌ای بزرگ به کمک شما تلاش خواهم کرد.
او تصریح کرده که «چناچه همین اکنون نیز برای تجلیل باشکوه سال ۱۴۰۰ هجری خورشیدی که مصادف است به پنج هزار و هفتصدسالگی بنیادگذاری بلخ و جشن جمشیدی نوروز، تعدادی از آثار پژوهشی در باره تاریخ فرهنگ، مکتب و مدنیت بلخ در حال تدوین است که به زودی چاپ و همگانی می‌گردد.
با این حال، پیش از این عطامحمد نور در دو فراخوان از پژوهشگران، نویسندگان، شاعران و اهل قلم دعوت کرده که به مناسبت نوروز ۱۴۰۰ خورشیدی آثار شان را در پیوند به بلخ و بنیانگذاری آن ارائه کنند تا به کمک مالی رییس شورای اجرایی جمعیت اسلامی به چاپ برسد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا