آخرین اخبارافغانستانخبر های مهمسیاست

استقبال ملل متحد از قطعنامه نشست میان‌افغانی دوحه

تدامیچی یاماموتو نماینده‌ خاص سرمنشی سازمان ملل متحد در افغانستان از قطع‌نامه‌ نشست بین‌الافغانی دوحه، پایتخت قطر استقبال کرده است.

تدامیچی یاماموتو نماینده‌ خاص سرمنشی سازمان ملل متحد در افغانستان از قطع‌نامه‌ نشست بین‌الافغانی دوحه، پایتخت قطر استقبال کرده است.
به گزارش خبرگزاری دید، در اعلامیه‌ هیئت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) که امروز (چهارشنبه، ۱۹ سرطان) منتشر شده، به نقل از آقای یاماموتو گفته شده است:« بحث‌های پیش‌رو برای پایان دادن به جنگ و تامین صلح در افغانستان ما را به این که صلح می‌تواند از طریق گفت‌وگو میان افغان‌ها تامین شود، خوش‌بین می‌سازد.»
یاماموتو همچنان افزوده است که بحث‌های سازنده و نظریات مشترکی که در بیانیه‌ مشترک اشتراک‌کنندگان نشست بین‌الافغانی صلح افغانستان در دوحه وجود داشت، نشان می‌دهد که بین افغان‌ها زمینه‌های مشترک و تمایل برای مذاکره به هدف پیشرفت در روند صلح و توقف جنگ وجود دارد.
نشست دو روزه‌ بین‌الافغانی صلح افغانستان در دوحه روز یک‌شنبه (۱۶سرطان) با حضور ۷۲ اشتراک‌کننده (هیئتی از افغانستان و نمایندگان طالبان) به میزبانی مشترک آلمان و قطر در دوحه برگزار شد.
هدف از این نشست، «تعامل و ارتباط مستقیم میان اشتراک‌کنندگان با پیشینه، اعتقادات و نظریات مختلف» خوانده شده است.
این نشست ناوقت روز دوشنبه (۱۷ سرطان) با نشر یک قطع‌نامه‌ هشت ماده‌ای پایان یافت. در این قطع‌نامه روی کاهش خشونت‌ها، استقرار نظام اسلامی در افغانستان و… توافق شده است.
حکومت افغانستان اما ضمن استقبال و خوش‌بینی از این دور گفت‌وگو میان چهره‌های سیاسی و اجتماعی افغانستان و گروه طالبان، گفته است که ملاحظاتی نیز در مورد قطع‌نامه‌ این نشست دارد.
جمهوری اسلامی‌بودن نظام، حق آزادی بیان، آزادی‌های اجتماعی، امنیت رسانه‌ها و مسئله‌ انتخابات از موارد مهمی است که حکومت افغانستان می‌گوید نباید از قلم انداخته شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا