آخرین اخباراسلایدشوافغانستانسیاستگزارش

کارشناسان:

کارشناسان: اسلام‌آباد از ایجاد رابطه میان هند و طا-لبان خشمگین است/ حملات پاکستانی‌ها بی‌ربط به برکناری عمران خان نیست

اخیراً پاکستان بر مناطقی در ولایت خوست حمله هوایی انجام داده و در برخی مناطق ولایت کنر نیز حمله راکتی کرده است. پاکستانی‌ها جانب افغاستان را متهم می‌کنند که به طا-لبان پاکستانی پناه می‌دهد، اما طا-لبان این اتهامات را همواره رد کرده‌اند.


رسول شهزاد- خبرگزاری دید


خبرگزاری دید: به دنبال حملات هوایی و راکتی پاکستان بر دو ولایت کشور، شماری از کارشناسان می‌گویند که پاکستان نسبت به تلاش‌های حکومت طا-لبان برای ایجاد روابط دیپلماتیک با هند و برخی کشورهای دیگر خشمگین شده است.
کارشناسان روابط بین‌الملل می‌گویند که تحولاتی در سطح منطقه اتفاق می‌افتد که این تحولات در سیاست افغانستان بی‌نهایت تاثیر گذار خواهد بود.
مهدی افضلی پژوهشگر مطالعات جنوب آسیا به خبرگزاری دید می‌گوید: در پی همسویی هند با روسیه، برکناری عمران و برگشت حزب مسلم لیگ در پاکستان نمایان‌گر این است که پاکستان دیگر متحد طا-لبان نخواهد بود.
به باور آقای افضلی حملات پاکستان بر نقاط مرزی افغانستان تشدید خواهد شد تا از این طریق بتواند هم طا-لبان افغانستان را تضعیف کند و هم طا-لبان پاکستانی را تحت فشار قرار دهد.
افضلی افزود: فرصت پیش آمده برای پاکستان بسیار مهم و حیاتی بوده و اسلام‌آباد در پی آن است که طا-لبان پاکستانی را در آن سوی مرز در داخل افغانستان مهار کند و از سوی دیگر اسلام‌آباد می‌خواهد برای مهار طا-لبان یک ایتلاف شکل بگیرد.


از سویی هم، سید محمد باقر کاظمی استاد دانشگاه می‌گوید که بر اساس حقوق و منشورهای متعدد سازمان ملل زیر پا نگذاشتن تمامیت ارضی کشورها در حقیقت احترام به سرزمین یا قلمروهای دیگر کشورها محسوب می‌شود که هیچ زمین و سرزمینی نباید مورد تجاوز، تهاجم یا تجزیه قراربگیرد.
آقای کاظمی افزود: اما اینکه چرا پاکستان به تمامیت ارضی افغانستان احترام قایل نشده است، متاسفانه بار نخست نیست و ما بار بار شاهد چنین اقداماتی بوده‌ایم؛ اما در حال حاضر اقدام نظامی پاکستان بی‌ارتباط به کنار رفتن عمران خان و روی کار آمدن شهباز شریف نیست؛ به این مفهوم که با توجه به نزدیک شدن عمران خان به روسیه و چین، امریکا در صدد این شد تا به هر وسیله‌ای ممکن، خان را برکنار کند و شخص مورد نظر خود را که همانا شهباز شریف است روی کار بیاورد.


به باور او، شهباز هم خواسته که به نوعی ارادت خود را به امریکا نشان دهد و از سویی هم بگوید که ارتش پاکستان را نیز در اختیار و همسویی با خود دارد.
وی همچنان گفت که امارت اسلامی همواره گفته از خاک این کشور علیه هیچ کشوری استفاده نخواهد شد؛ اما اینکه پاکستان ادعا دارد که مخالفان دولت پاکستان از مناطق مرزی افغانستان وارد پاکستان می‌شوند، این موضوع را بهتر است که خود پاکستانی ها پاسخ بگویند، اگر پاکستان برخی تصاویر را هم به این منظور که گویا مخالفان دولت پاکستان از خاک افغانستان وارد این کشور می شوند نشر می‌کند در حقیقت به دنبال سندی برای اثبات ادعای خود است.
کاظمی به این باور است که مردم افغانستان به تکرار نشان داده‌اند که در مقابل دشمنان بیرونی هرگز کوتاه نخواهند آمد و خوب است که رهبری امارت اسلامی هم در مقابل چنین تحرکاتی با روی دست گرفتن و برنامه‌های مشخص برای قوت بخشیدن به اردوی ملی افغانستان در کنار سربازان امارت اسلامی از سربازان و افسران وطن دوست حکومت‌های پیشین نیز کار گیرد و صنوف بیست و سه‌گانه اردوی ملی افغانستان را برای دفاع از نوامیس و تمایت ارضی کشور یک بار دیگر ایجاد و محکم نمایند و بهترین واکنش هم در شرایط کنونی همین کار می‌تواند باشد.

از سوی، هم، اسماعیل ذکی عضو جامعه مدنی افغانستان به خبرگزاری دید می‌گوید که خلای حکومت به پاکستان این فرصت را داده که همواره حریم هوایی افغانستان را نقض کند.
آقای ذکی افزود که هسته‌های طا-لبان پاکستانی در نوار مرزی افغانستان حضور دارند. همان طور که دولت های گذشته افغانستان پاکستان را به حمایت از گروه‌های تروریستی متهم می‌کرد، امروز پاکستان از این مسئله علیه طا-لبان افغانستان کار می‌گیرد.
وی همچنان می‌گوید که تا زمان که موضوع خط دیورند میان افغانستان و پاکستان حل نشود اسلام‌آباد همواره بر نقاط مرزی افغانستان حمله خواهد کرد.


آقای ذکی همچنان افزود که پاکستان نگران رشد ایدئولوژی افراطی در نوار مرزی میان طا-لبان پاکستانی و طا-لبان افغانستانی است، از طرف دیگر طا-لبان پاکستانی همواره بر این تلاش خواهند کرد که فعالیت شان را در نقاط مرزی که از لحاظ قومی و زبانی بیشتر از نقاط دیگر با آنها همسو هست، گسترش بدهند.
با این همه، ذبیح الله مجاهد سخنگوی امارت اسلامی در واکنش به حملات پاکستان، این حملات را ظالمانه خوانده و آن را محکوم کرده است.
آقای مجاهد در صفحه توییترش نوشته است که امارت اسلامی بر پاکستان صدا می‌کند تا حوصله افغان‌ها را در چنین مسائل امتحان نکرده و دیگر چنین اشتباه را تکرار نکند؛ و گرنه پیامد بدی خواهد داشت.
سخنگوی امارت اسلامی افزوده است که تمام مسایل از راه سیاسی حل خواهد شد.
مطابق آخرین آمارها، تلفات ناشی از حمله هوایی پاکستان به ولایت خوست به ۵۰ تن افزایش یافته است که در میان آنان زنان و کودکان نیز شامل است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا