آخرین اخبارتحلیلجهانسیاست

اسلام‌آباد نگران نزدیکی واشنگتن و دهلی نو در مبارزه با تروریزم است

دونالد ترامپ رییس جمهور امریکا خواستار نقش بیشتر کشورها، به شمول هندوستان در امر مبارزه با داعش در افغانستان شد؛ امری که موجب نگرانی پاکستان شده است.

دونالد ترامپ رییس جمهور امریکا خواستار نقش بیشتر کشورها، به شمول هندوستان در امر مبارزه با داعش در افغانستان شد؛ امری که موجب نگرانی پاکستان شده است.
رییس جمهور ایالات متحده به تازگی از کشورهای مانند هند، ایران، روسیه و ترکیه خواست تا نقش خود را برای مبارزه با تروریزم در افغانستان ایفا کنند.
ترامپ با اشاره به موضع ضعیف کشورهای دیگر در امر مبارزه با گروه‌های تروریستی مانند داعش در افغانستان، گفت: در یک مقطع زمانی معین، کشورهایی مانند هند، ایران، روسیه و ترکیه مجبور خواهند شد تا با تروریزم در افغانستان بجنگند.»
به گفته آقای ترامپ، ایالات متحده به تنهایی با تروریزم در افغانستان می‌جنگد. وی افزود که کشورش قصد ندارد تا به مدت ۱۹ سال دیگر در افغانستان بماند.
وی گفت:« آیا ما می‌خواهیم در آنجا (افغانستان) برای ۱۹ سال دیگر بمانیم؟ من این طور فکر نمی‌کنم.»
ترامپ از هند خواست نقش خود را برای مبارزه با تروریزم در افغانستان ایفا کند. از سوی دیگر، وی از تلاش‌های ناچیز پاکستان برای مقابله با تروریزم شدیداً انتقاد کرد و گفت که این ناعادلانه است که کشورهای همسایه افغانستان هیچ کاری انجام نمی‌دهند و از ایالات متحده که ۷ هزار مایل از این کشور فاصله دارد، انتظار دارد تمام کارها را انجام دهد.
او گفت:« ببینید، هند درست همانجا است. آن‌ها مبارزه نمی‌کنند. ما مبارزه می‌کنیم. پاکستان درست پهلوی آن است. آن‌ها خیلی کم مبارزه می‌کنند، خیلی خیلی کم. این عادلانه نیست. ایالات متحده ۷ هزار مایل فاصله دارد.»
این اظهارات ترامپ موجب نگرانی پاکستان شده است که امریکا تمایل دارد نقش فزاینده هند را در افغانستان ببیند.
«قمر چیما» تحلیلگر امور استراتژیک می‌گوید که سازمان‌هایی مانند بنیاد آسیای جنوبی برای همکاری‌های منطقه‌ای (سارک) باید کنترول امنیت منطقه را به دست گیرد.
وی می‌گوید:« باید یک مکانیزم امنیت منطقه‌ای برای مبارزه با داعش باشد و سارک باید دوباره سازماندهی و توانمند شود.»
وی می‌افزاید:« توانمندی سارک نباید برای منافع دولت ها استفاد شود.»
به گفته وی، تلاش‌های تحت حمایت غرب نیاز است و هندی‌ها باید با دیگر دولت‌ها در منطقه همکاری کند. در غیر این صورت، فرصت هایی پیش خواهد آمد که سازمان همکاری‌های اسلامی با نیروی خود به مقابله با داعش در منطقه خواهد پرداخت که امریکایی‌ها از این امر خوش شان نخواهد آمد و هند مجبور خواهد بود تا بخشی از آن باشد.
چیما با شاره به موضع پاکستان نسبت به تمایل امریکا برای افزایش نقش هند در افغانستان، می‌گوید:« به پاکستان اطمینان داده شده است که از منافع مشروعش در افغانستان حفاظت می‌شود و به هند نقشی داده نمی‌شود تا منافع ما را تهدید کند.»

نویسنده

حمزه امیر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا