آخرین اخبارافغانستان

اسماعیل خان: ترکمنستان به طالبان در هرات اسلحه می‌دهد

اسماعیل خان، از چهره‌های با نفوذ جهادی و والی پیشین هرات می‌گوید که ترکمنستان، با طالبان ارتباط دارد و به این گروه اسلحه می‌دهد.
به نقل از آژانس خبری پژواک، اسماعیل خان، این موضوع را امروز در یک نشست خبری در هرات بیان کرد.
وی افزود که بر بنیاد گزارش‌هايی که دریافت کرده است، ترکمنستان با طالبان ارتباط دارد و از مرز این کشور به طالبان در هرات اسلحه می‌رسد.
والی پیشین هرات خاطر نشان کرد که این موضوع را با وزیر امور خارجه ترکمنستان نیز مطرح ساخته و از او خواسته است به آن رسیدگی کند.
اسماعیل خان گفت: من از وزیرخارجه ترکمنستان خواهش کردم که از مرزهای شما به هرات سلاح توزیع می‌شود؛ توجه جدی داشته باشید و به طالبان اجازه این کار را ندهید.
وی بدون اشاره به جزئیات بیشتر در این زمینه، گفت که در مرز افغانستان با ترکمنستان، تنها دو پوسته پولیس سرحدی وجود دارد، که این پوسته‌ها برای تامین امنیت این مرز کافی نیست.
این چهره سابق جهادی درعین حال با انتقاد از حکومت وحدت ملی گفت: ملا ننگیالی و ملا نیازی دو قوماندان طالبان در ولسوالی شیندند که عملاً با نیروهای امنیتی می‌جنگند، بیشتر مواقع موترهای آنان از سوی دولت محافظت و اسکورت می‌شود.
به گفته اسماعیل خان، این نوع برخورد حکومت با طالبان خطرناک است.
قونسلگری ترکمنستان در هرات در پیامی به خبرنگاران، هرنوع مداخله این کشور را در امور افغانستان رد کرده و گفته است که ادعای اسماعیل خان صحت ندارد.
جیلانی فرهاد، سخنگوی والی هرات، بدون اشاره به ادعای مطرح‌شده از سوی اسماعیل خان در مورد حمایت تسلیحاتی ترکمنستان از طالبان، موضوع حفاظت نیروهای دولتی از کاروان های این دو قوماندان طالبان در شیندند را رد کرد.
وی گفته است که نیروهای امنیتی، همواره طالبان را در ولسوالی‌های مختلف هرات سرکوب کرده‌اند.
برخی منابع گفته‌اند که این دو قوماندان، مربوط به شاخه انشعابی طالبان به رهبری ملا رسول هستند که علیه طالبان به رهبری ملا هبت‌الله می‌جنگند.
افغانستان با ترکمنستان، حدود ۷۴۰ کیلومتر مرز مشترک دارد و بخشی از این مرز، در ولایت هرات قرار دارد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا