آخرین اخباراسلایدشوافغانستانسیاست

اسماعیل خان: نظام کنونی مشروعیتش را از دست داده‌است


محمد اسماعیل‌ خان، یکی از رهبران جهادی در حوزه غرب کشور می‌گوید که نظام کنونی مشروعیتش را از دست داده‌است.
او خواستار ایجاد لویه جرگه و یا برگزاری انتخابات زود هنگام شده‌است.
به گزارش خبرگزاری دید، محمد اسماعیل خان، رهبر جهادی در حوزه غرب کشور عصر روز گذشته در یک نشست مطبوعاتی به رسانه‌ها گفت: نظام کنونی مشروعتیش را از دست داده و باید لویه جرگه تشکیل شود و یا هم انتخابات زود هنگام برگزار شود.
آقای اسماعیل خان از اعتراضات اخیر مردم کابل پشتیبانی کرده، افزود: در وضعیت فعلی، افغانستان به یک زندان مبدل شده است و دولت باید برای بیرون‌رفت از بحران کنونی سنجیده عمل کند.
این رهبر جهادی در بخشی از سخنانش از امریکا و جامعه جهانی خواست تا به جای حمایت از دولت ناکارآمد افغانستان از مردمش حمایت کنند.
وی اشاره کرد که دولت فعلی افغانستان از دستاوردهای ۱۷ ساله‌ امریکا و جامعه جهانی که برای افغانستان در این مدت به دست آورده است، حفاظت کرده نمی‌تواند.
آقای اسماعیل خان از تغییر و تبدیلی‌های مقامات امنیتی در سه ماه اخیر یادآور شده، گفت: در سه ماه اخیر در اداره‌های امنیتی تغییر و تبدیلی‌های زیادی مقامات انجام شد، اما نکته مهم اینجاست که این تغییر و تبدیلی‌ها هیچ تغییری مثبتی را به دنبال نداشته است.
به گفته او، وقتی مسئول یک نهاد امنیتی به خاطر ضعف تبدیل می‌شود، باید به طرف پرسش برده شود، اما وزیر دفاع تبدیل شد و بجای این‌که مورد پرسش و بازخواست واقع می‌شد، در یک سفارت گماشته شد.
محمد اسماعیل خان همچنان مردم افغانستان را به وحدت دعوت کرده و گفت: مردم از مسایل قومی دست بردارند، زیرا عده‌ای از این ناحیه سوء‌استفاده کرده و تلاش دارند تا مردم را در حالت اختلاف نگه دارند.
این رهبر جهادی در اخیر سخنانش خارجی‌ها را در جنگ افغانستان دخیل دانست.
وی تصریح کرد که واضح است جنگ‌ها در افغانستان با حمایت خارجی‌ها راه‌اندازی شده، وگرنه هیچ جنگی بدون حمایت خارجی‌ها در افغانستان سال‌ها دوام نمی‌آورد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا