آخرین اخباراسلایدشوجهانخبر های مهمسیاست

اسناد فاش شده نشان می‌دهد کاخ سفید آماده خروج از افغانستان نبود

خبرگزاری دید: اسناد تازه فاش شده نشان می‌دهد که کاخ سفید پیش از سقوط کابل آماده تخلیه شهروندان خارجی و همکاران افغان شان نبود.

اسناد
یادداشت‌های جلسه اتاق وضعیت که به دست آکسیوس رسیده و مشاهده شده است، نشان می‌دهد که مقامات دولت بایدن با تسخیر سریع کابل از سوی طا-لبان برای تدوین طرحی دست و پا می‌زدند.
خلاصۀ جلسه شورای امنیت ملی امریکا در رابطه به «انتقال به خارج از افغانستان»‌ در ۱۴ اگست ۲۰۲۱ نشان می‌دهد که مشاوران و مقامات اداری سعی داشتند جزئیات مهم برنامه‌ خروج از کابل را یک روز قبل از سقوط آن آماده کنند.
خلاصه یادداشت این نشست می‌گوید: دولت برای شناسایی بسیاری کشورها که ممکن است به عنوان نقاط انتقال به کار آید، کار خواهد کرد. این نقاط انتقال باید قادر به پذیرش شهروندان امریکایی، اتباع افغان، شهروندان کشورهای سوم و سایر خارج‌شدگان باشد.
این اسناد همچنین بیان می‌کند که سفارت امریکا در کابل قرار بوده به کارکنان محلی بگوید «به ثبت نام خودشان در جابجایی به ایالات متحده شروع کنند» و بلافاصله برای «خروج» آماده باشند.
در همین حال، امیلی هورن سخنگوی شورای امنیت ملی امریکا به آکسیوس گفته که در رابطه به اسناد فاش شده نظری ندارد، اما «یادداشت‌های گلچین‌شده از یک نشست ماه‌ها کار آن زمان را انعکاس نمی‌دهد.»
گفتنی است که عملیات تخلیه از کابل به تاریخ ۱۴ اگست ۲۰۲۱ شروع و در ۳۱ اگست به پایان رسید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا