آخرین اخبارجهان

«اسپوتنیک-۱» آغازگر عصر فضا ۶۰ ساله شد


نخستین ماهواره فضایی جهان، ۶۰ سال پیش توسط اتحاد جماهیر شوروی سابق به مدار زمین پرتاب شد. پرتاب(اسپوتنیک-۱) آغازگر عصر فضا و رقابت‎های فضایی بین شوروی سابق و ایالات متحده امریکا بود و افتخار نخستین‏های صنعت را هم، برای شوری به ارمغان آورد: نخستین سگ فضانورد روس، نخستین بشری که به فضا سفر کرد و نخستین انسانی که اقدام به راهپیمایی فضایی کرده است، از افتخارات شوروی‎ها بود که با اسپوتنیک-۱ رقم خورد.
ماهواره( اسپوتنیک-۱) در اکتوبر سال ۱۹۵۷ (میزان ۱۳۳۶) توسط اتحاد جماهیر شوروی از پایگاه فضایی( بایکونور) به مدار زمین پرتاب شد. ( اسپوتنیک-۱) هم از نظر علمی اهمیت داشت و هم از نظر سیاسی. این پرتاب نخستین‎های بسیاری را برای صنعت فضایی شوروی به دنبال داشت.
لایکا، سگ فضانورد متعلق به شوروی، نخستین حیوانی بود که به فضا سفر کرد و نخستین جانداری بود که در فضا جان داد. یوری گاگارین اولین فضانوردی بود که به فضا رفت. الکسی لئونوف اولین کسی بود که اقدام به راهپیمایی فضایی کرد.
همه‌چیز از شرکت موشکی(اس پی کارالیوف و صنایع فضایی اِنرگیا) روسیه شروع شد. این شرکت موفق به ساخت بسیاری از نخستین‌های صنایع فضایی شد، از جمله نخستین ماهواره، یعنی ماهواره اسپوتنیک-۱.
آنچه اسپوتنیک-۱ را پراهمیت می‌کند، آغاز عصر فضا با پرتاب آن بود. بعد از آن رقابت در فضانوردی میان امریکا و شوروی آغاز شد که موفقیت‎های زیادی را در این صنعت رقم زد.
به نقل از یورونیوز، الکساندر کالری کیهان‎نورد روس در مورد اسپوتنیک-۱ می‎گوید که اولین ماهواره طوری طراحی شده بود که ساده باشد، اما کارش را درست انجام دهد.
وی افزود:« پس از اولین پرتاب‎های موفقیت‌آمیز «راکتR7» پیشنهاد شد که ساده‌ترین اسپوتنیک به فضا پرتاب شود. یعنی نمی‌بایست تجهیزات علمی به همراه ببرد فقط باطری و سیستم تنظیم حرارتی و مدول مخابراتی داشت.»
اسپوتنیک- ۱ در ۴ اکتوبر ۱۹۵۷ به فضا پرتاب شد و هر ۹۸ دقیقه یک بار کره زمین را دور می‌زد و به شکلی ساده و موثر تنها یک سیگنال از روسیه را برای تمام دنیا پخش می‎کرد.
روژه موریس بونه، رییس سابق بخش علوم آژانس فضایی اروپا می‎گوید:« رخداد بزرگی بود، شوروی سابق آغازگر فتح فضا شد که هیچ‌کس انتظارش را نداشت. البته انتظار داشتیم امریکایی‎ها پیشگام باشند که بعداَ وارد کارزار شدند، اما در پایتخت‎های کشورهای غربی، دانستن این‌که روس‏ها، توان چنین کاری را دارند، موجب ترس و وحشت شد.»
هرچند بعد از اسپوتنیک-۱ ماهواره‎های زیادی از سوی ایالات متحده امریکا و کشورهای اروپایی به فضا پرتاب شد، ولی اهمیت اسپوتنیک بعد از گذشت ۶۰ سال به عنوان آغازگر عصر فضا همچنان محفوظ است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا