آخرین اخباراسلایدشوجهانسیاست

اس۴۰۰ یا تحریم؛ هشدار تازه امریکا به ترکیه

یک سناتور دمکرات امریکایی هشدار داد که اگر ترکیه قرارداد خود را برای خرید «اس-۴۰۰» روسی لغو نکند، تحت تحریم‌های امریکا قرار می‌گیرد.

یک سناتور دمکرات امریکایی هشدار داد که اگر ترکیه قرارداد خود را برای خرید «اس-۴۰۰» روسی لغو نکند، تحت تحریم‌های امریکا قرار می‌گیرد.
«باب منندز» سناتور دمکرات در گفت‌وگو با روزنامه «کاتیمرینی»، ترکیه را تهدید کرد که در صورت خرید سامانه‌های دفاع هوایی «اس ۴۰۰»، تحت تحریم‌ امریکا قرار خواهد گرفت و از تحویل جنگنده «اف ۳۵» محروم خواهد شد.
وی در مصاحبه خود که روز (دوشنبه) منتشر شد، همچون دیگر مقامات امریکایی از زبان تهدید در مقابل ترکیه استفاده کرد و گفت: «هیچ‌گونه شانسی از دستیابی آن‌ها به اف ۳۵ وجود نخواهد داشت. تحریم‌هایی طبق قانون امروز (علیه ترکیه) وجود خواهد داشت. (موضوع) خرید بخش مهمی از تجهیزات نظامی روسیه در میان است و این فعالیتی به حساب می‌آید که می‌توان هرکسی در جهان از جمله ترکیه را به خاطر آن تحریم کرد.»
وی ادامه داد:«به هیچ‌عنوان… اف ۳۵ را در کنار اس ۴۰۰ که می‌تواند بر ماهیت فناوری اف ۳۵ ما نظارت داشته باشد، قرار نمی‌دهیم. وقوع چنین امری غیرممکن است.»
این سناتور دمکرات امریکا در خصوص احتمال انتقال پایگاه نظامی امریکا از ترکیه به یونان در صورت تیره شدن روابط میان انقره و واشنگتن گفت که بعید می‌داند که ترکیه چنین مسیری را در پیش بگیرد.
منندز تصریح کرد که واشنگتن هر اقدام ممکنی را برای حفظ امنیت ملی انجام خواهد داد و هیچ‌گزینه‌ای را رد نکرده است.
این اولین باری نیست که یک مقام‌های امریکایی تهدیداتی را علیه ترکیه در خصوص خرید اس ۴۰۰ مطرح می‌کند.
پیش از این، مایک پنس معاون دونالد ترامپ رییس‌ جمهور امریکا در هفتادمین سالگرد تأسیس پیمان آتلانتیک شمالی با هشدار مجدد به ترکیه درباره خرید اس -۴۰۰ گفت: «رییس جمهور امریکا این موضوع را شفاف ساخت در حالی که متحدان ناتو به خرید تسلیحات از دشمنانمان می‌پردازند که این مسئله همبستگی اتحادمان را تهدید می‌کند، ما بدون تفاوت باقی نخواهیم ماند.»
این سناتور امریکایی در حال حاضر در «آتن» به سر می‌برد و قرار است با «پروکوپیس پاولوپولوس» رییس جمهور یونان دیدار و گفت‌وگو کند.
در دسمبر ۲۰۱۷، ترکیه با روسیه قرارداد خرید سامانه دفاع موشکی اس-۴۰۰ را امضا کرد و پس از آن فشارهای امریکا بر انقره برای لغو این قرارداد آغاز شد.
علی‌رغم هشدارهای امریکا، رجب طیب اردوغان رییس جمهور ترکیه با اعلام نهایی شدن خرید سامانه اس-۴۰۰، از احتمال خرید سامانه دفاع موشکی اس-۵۰۰ از روسیه خبر داده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا