آخرین اخبارافغانستانخبر های مهمسیاست

اشرف غنی فرمان داد/جرگه مشورتی در ماه ثور برگزار می‌شود

رییس جمهور غنی در فرمانی حکم داده که جرگه بزرگ مشورتی صلح در ماه ثور سال آینده خورشیدی برگزار شود.

رییس جمهور غنی در فرمانی حکم داده که جرگه بزرگ مشورتی صلح در ماه ثور سال آینده خورشیدی برگزار شود.
به گزارش خبرگزاری دید، در این آمده که به منظور استماع، استفاده موثر و ارج گزاری نهادینه به مشوره‌ها، نظریات و تحلیل نمایندگان مردم از تمام لایه‌ها و اقشار جامعه، جستجوی راه حل و تسریع روند مذاکرات، لویه جرگه مشورتی صلح تدویر می‌گردد.
بر بنیاد این فرمان، لویه جرگه مشورتی صلح فرصت بزرگ و ملی خواهد بود تا نمایندگان مردم از سراسر کشور بتوانند در فضای آزاد و صمیمی به پرسش‌های اساسی اعم از:

  1. حدود و چارچوب مذاکره با تحریک طالبان
  2. تعریف و چگونگی دستیابی به صلح را مورد بحث قرار دهند. در روشنایی نظریات نمایند‌گان مردم، رهبری جمهوری اسلامی افغانستان، خط مشی صلح و مذاکره را تدوین و تکمیل نموده و سعی خواهد ورزید تا تمام امکانات و منابع ملی و دولتی را در راستای تطبیق آن به کار اندازد.
    در بخشی از این فرمان آمده است: به خاطر اجرای این امر اسلامی و ملی محترم محمد عمر داوودزی رییس دبیرخانه شورای عالی صلح به حیث رییس کمیسیون برگزاری لویه جرگه مشورتی صلح گماشته شده و به موصوف وظیفه سپرده می‌شود تا با جلب همکاری و هماهنگی با تمام نهادهای دولتی درین راستا اقدام نماید.

در تبصره‌های یکم تا سوم فرمان به زمان برگزاری جرگه اشاره شده و همچنان به نهادهای حکومتی وظیفه سپرده تا در راستای برگزاری جرگه با کمیسیون همکاری داشته باشند:

  1. کمیسیون به تاریخ نهم ثور سال ۱۳۹۸ لویه جرگه مشورتی صلح را برگزار نماید؛
  2. وزارت مالیه مکلف است مصارف مالی لویه جرگه مشورتی صلح را مطابق پیشنهاد رییس کمیسیون از کود (۹۱) تأمین نماید؛
  3. وزارت‌های معارف، تحصیلات عالی، امور سرحدات، اقوام و قبایل، ارشاد، حج و اوقاف، امور زنان، امور مهاجرین و عودت کنندگان، اداره ارگان‌های محل، شاروالی کابل و سایر ادارات مؤظف‌اند تا کمیسیون را در امور محوله همکاری لازم نمایند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا