آخرین اخباراجتماعافغانستانگزارش

اصلاح‌ الگوهای فرهنگی؛ مصارف گزاف در عروسی‌ها حرام است

مسئولان شورای اجتماعی قره غجور با تکید بر این نکته که باید الگوهای فرهنگی جامعه اصلاح شود، می‌گویند که مصارف‌ هنگفت در عروسی‌ها سبب فرار جوانان از کشور می‌شود و حرام است.

شورای اجتماعی- فرهنگی قره غجور اعلام کرده است که عنعنات ناپسند پیامد فرهنگ‌های بیگانه است و در مغایرت با ارزش‌های اسلامی قرار دارد.

شورای اجتماعی- فرهنگی مردم قره غجور همایش فرهنگی «فراخوان اصلاح الگوهای فرهنگی جامعه» را از دیدگاه فقه حنفی و جعفری برگزار کرد.

غلام رضا نوید استاد دانشگاه و عضو رهبری شورای اجتماعی و فرهنگی قره غجور تخت، گفت که جوانان باید برای اصلاح جامعه بکوشند و آن را از منجلاب فقر و ناآگاهی و انحرافات نجات بدهند.

آقای نوید گفت: همه می‌دانیم که نقش فرهنگ در تغییر سرنوشت مردم یک کشور غیر قابل انکار است؛ یعنی نمی‌توان فرهنگ گروه‌های زیستی را در جامعه نادیده بگیریم.

او افزود که شورای اجتماعی قره غجور تخت تلاش دارد که برای محو الگوهای ناپسند با همکاری مردم کار موثری انجام دهد.

به گفته آقای نوید، این شورا با اهداف آتی کار خواه کرد:

۱: ایجاد شوراهای مردمی برای آگاهی دهی و نظارت از عنعنات و و رسوم ناپسند؛

۲: گسترش برنامه‌های اصلاحی در سراسر کشور از طریق علما، مساجد، رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی؛

۳: تشویق مردم در راستای نظارت و حمایت از فرهنگ اصلاحی برای از بین بردن عنعنات ناپسند؛

۴: بازتاب برنامه‌های اصلاحی از طریق رسانه‌ها و آگاهی دهی برای مردم در ولایات کشور؛

۵: اجرای رسوم و عنعنات با در نظر داشت دستورات دینی و اسلامی بدون تعرض به حقوق دیگران؛

۶: ایجاد کمیته تخصصی متشکل از عالمان دین و اندیشمندان جهت حل منازعات خانوادگی و مشاوره روحی برای خانواده‌ها؛

۷: ایجاد شورای نخبگان فرهنگی متشکل از اقوام و فرهنگ‌های متعدد در مرکز با تشکیلات مورد نیاز به صورت نظام‌مند و هدف‌مند؛

از سویی هم بختیار جویا عضو رهبری شورای قره غجور گفت همان طور که پیش از اسلام دختران را زنده به گور می‌کردند، در حال حاضر طویانه‌ها و فرهنگ‌های ناپسند نیز جاهلیت محض است.

آقای جویا دلایل فقر اقتصادی و فرار جوانان را طویانه‌های بلند عنوان کرده و گفت که مبارزه با جهالت مسئولیت همه مردم است؛ زیرا چنین فرهنگ‌های جاهلانه نظام اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی کشور را بر هم می‌زنند.

وی افزود: پس از این ما اجازه نمی‌دهیم با سرنوشت دختران بازی شود، ما از ازدواج‌های اجباری و ازدواج‌های زیر سن و خشونت‌های خانوادگی جلوگیری می‌کنیم.

از سویی هم محمد جاوید محصل نماینده دفتر آیت الله سیستانی گفت آیت الله سیستانی همواره بر ازدواج آسان تاکید داشته است و ار مردم خواسته که زمینه ازدواج جوانان را فراهم سازند و از مصارف کمرشکن خود داری شود.

از سوی دیگر مولوی عبدالستار خادم نماینده وزارت حج و اوقاف گفت که دین اسلام تمام ابعاد زندگی انسان را شامل است پس بر ما لازم است که تمام آداب زندگی را در روشنایی دین اسلام انجام دهیم و اجازه ندهیم که رسم و رواج های غیر اسلامی در مراسم‌های شادی و عزا جای مراسم اسلامی را بگیرد.

آقای خادم افزود، مراسم ازدواج‌هایی که طویانه‌اش زیاد باشد حرام است و مردم باید بر اساس اصول اسلامی و سنت پیامبر اسلام ازدواج اسلامی برگزار کنند.

وی گفت که گرفتن طویانه سبب بالا رفتن سن ازدواج شده است و این رواج ناپسند در میان جامعه است و از نظر اسلام حرام و به معنای رشوه گرفتن است.

نویسنده

رسول شهزاد- کابل

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا