آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

اظهارات اخیر داخلی و خارجی؛ صلح برقرار خواهد شد؟

فرصت‌سوزی برای مردم افغانستان قابل قبول نیست و واشنگتن باید در برابر حسن‌نیت‌های کابل به طالبان فشار وارد کند تا با حکومت افغانستان به گفت‌وگو بنشینند.

همزمان با بگومگو‌های آغاز مجدد مذاکرات صلح بین امریکا و طالبان و برگزاری نشست بین‌الافغانی پکن، مشاور رییس جمهور در امور بین‌المللی می‌گوید صلح پایدار آینده افغانستان را تامین می‌کند و در یکی دو سال آینده به صلح پایدار می‌رسیم یا نمی‌رسیم، به نیت و اراده طالبان، حکومت افغانستان و جامعه جهانی تعلق دارد.
وحید عمر افزود: هرچند حکومت افغانستان برحق است، ولی ما هیچ پیش‌شرط در مذاکرات صلح نداشته و هر گونه که طالبان آماده باشند، حکومت حاضر به مذاکره است.
این گفته‌ها در حالی مطرح می‌شود که سید اکبرآقا عضو پیشین گروه طالبان می‌گوید که نشست پنهانی میان زلمی خلیلزاد و نمایندگان طالبان بعد از چهار روز، دو روز قبل خاتمه یافته و اختلافات قبلی به طور کلی حل شده است.
از سویی هم، پس از این نشست، معاون گروه طالبان در سفری به تهران، با محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران دیدار کرده است. آقای ظریف گفته است که ایران آماده است مذاکرات میان‌افغانی را با شرکت حکومت افغانستان و دیگر گروه‌های سیاسی تأثیر گذار تسهیل کند.
آنچه در این قضیه مسلم و آشکار است، حسن‌نیت حکومت افغانستان می‌باشد که از آزادی انس حقانی شروع تا اعلام مذاکره بدون قید و شرط با طالبان ادامه داشته است. بدون تردید حکومت افغانستان، آدرس رسمی مردم افغانستان برای گفت‌وگو بوده و هیچ جناح نمی‌تواند در غیاب آن تصمیم‌گیری کند. هرگونه مذاکرات صلح باید با حضور همه جناح‌ها، اما تحت مدیریت و مالکیت حکومت انجام شود و در غیر آن این بحران، پایانی نخواهد داشت و فقط مشروعیت بخشیدن به مخالفان دولت است.
امریکا به‌عنوان شریک سیاسی افغانستان و مدعی دوستی با این کشور با آن که در امر مبارزه با تروریزم در دو دهه اخیر در افغانستان ناکام جلوه کرده، نیاز است که تجربه ناکام ۹ دور مذاکرات خود با طالبان را یکبار دیگر تکرار نکند. آن مذاکرات تنها و تنها گفت‌وگو و صلح امریکا و طالبان بود، نه آشتی بین حکومت و طالبان برای برقراری صلح. فرصت‌سوزی برای مردم افغانستان قابل قبول نیست و واشنگتن باید در برابر حسن‌نیت‌های کابل به طالبان فشار وارد کند تا با حکومت افغانستان به گفت‌وگو بنشینند.
زمانی که منابع نزدیک به طالبان می‌گویند در گفت‌وگوی پنهانی زلمی خلیلزاد با هیئت طالبان در قطر، اختلافات به‌طور کُلی حل شده، به این معنا که بُن‌بستی فراروی مذاکرات وجود ندارد و طالبان هیچ بهانه‌ای برای گفت‌وگو نکردن با حکومت ندارند، مگر این که امریکا بخواهد یکبار دیگر دو رویه بازی کند.
در بحث سفر هیئت طالبان به تهران و گفت‌وگو با مقامات ایرانی نیز باید خاطرنشان کرد که صلح بدون اجماع منطقه‌ای تحقق نخواهد یافت. زیرا کشورهای همسایه نقش کلیدی و راهبردی در تحولات سیاسی افغانستان داشته و حضور این کشورها از جمله ایران که مملکت قدرتمندی در منطقه می‌باشد، پروسه صلح را تسهیل کرده و می‌تواند نقش سازنده‌ای اجرا نماید.
صلح؛ اصل اساسی برای پویایی یک جامعه دموکراتیک و ترقی‌خواه است که می‌باید در تحقق آن سرعت عمل، طرح جامع، اجماع ملی، اجماع منطقه‌ای و اجماع جهانی وجود داشته باشد.

نویسنده

سید الیاس احمدی_ خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا