آخرین اخبارافغانستانخبر های مهمسیاست

سفارت روسیه در کابل:

اظهارات ترامپ ناروا بود/ روسیه طرفدار دیپلماسی در جنگ افغانستان است

سفارت روسیه در کابل نسبت به اظهارات دونالد ترامپ رییس اجمهور امریکا در مورد جنگ افغانستان، با انتشار اعلامیه‌ای واکنش نشان داده وگفته که روسیه چنین سخنان «شعارگونه» را تایید نکرده و بر حل بحران افغانستان از راه دیپلماسی تاکید می‌کند.

سفارت روسیه در کابل نسبت به اظهارات دونالد ترامپ رییس اجمهور امریکا در مورد جنگ افغانستان، با انتشار اعلامیه‌ای واکنش نشان داده وگفته که روسیه چنین سخنان «شعارگونه» را تایید نکرده و بر حل بحران افغانستان از راه دیپلماسی تاکید می‌کند.
به گزارش خبرگزاری دید، در اعلامیه سفارت روسیه آمده است: سفارت روسیه در کابل چنین سخنان شعارگونه را تأیید نکرده و مطرح کردن فرصت‌ها برای تسریع روند حل موضوع افغانستان با شیوه‌های خشونت‌بار نظامی را حتی مبتنی بر فرضیه‌ها ناروا دانسته و طرفدار حل و فصل اوضاع در افغانستان از راه‌های سیاسی و دیپلماسی می‌باشد.
سفارت روسیه همچنان در مورد اظهارات سیاسیون افغانستان در مورد بحران چهل ساله افغانستان و احتمالاً یاد شدن مسئله شکست اتحاد شوروی در این کشور، نیز موضع گرفته است: اظهارات شماری از چهره‌های سیاسی و کارشناسان افغان در مورد ۴۰ سال دوران مصیبت‌بار در زندگی جامعه افغانستان را بیاساس می‌دانیم چون که این دوران را همچنان شامل سال‌های حضور نظامیان اتحاد شوروی درکشور بررسی می‌کنند اما این نیروها پس از تقاضای مکرر حکومت افغانستان از حکومت اتحاد شوروی به کمک قدرت رسمی افغانستان در آن وقت شتافته بودند.
سفارت روسیه همچنان خروج نظامیان اتحاد شوروی را افغانستان نتیجه تصمیم گیری رهبری اتحاد شوروی دانسته و شکست آنان را در افغانستان نمی‌پذیرد: لازم است یادآوری کرد که خروج قطعات محدود اتحاد شوروی از افغانستان طبق فرمان رهبری اتحاد شوروی صورت گرفت که از معقولیت سیاسی، نه از رویدادهای میدان جنگ ناشی شده بود. پس از این، رژیم دولتی برحال به رهبری دکتور نجیب‌الله مورد حمایت بخشی قابل ملاحظه مردم کشور قرار گرفت و بیشتر از سه سال موافقانه به انجام وظایف خود ادامه می‌داد.
سفارت شوروی از کمک‌های بلاعوض و بخشیدن بدهی افغانستان به آن کشور نیز یاد نموده است.
روسیه بحران کنونی افغانستان را جدا از زمانه حضور نظامیان شوروی در این کشور بررسی می‌کند: به این ترتیب، آن دوران ۴۰ ساله نمی‌تواند منحیث قسمت واحد در تاریخ افغانستان تلقی گردد، زیرا که در رویارویی کنونی آن طرف‌ها فعال هستند که یکی از آن‌ها فقط در سال‌های ۹۰ میلادی پا به عرصه وجود گذاشته و دومی پس از توافقات بن در رابطه به افغانستان در سال ۲۰۰۱ میلادی ایجاد گردیده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا