آخرین اخبارافغانستانسیاست

معاون دوم ریاست جمهوری:

اظهارات حکمتیار کذب محض و سرشار از کینه و کدورت ایدئولوژیکی است

دفتر مطبوعاتی معاونیت دوم ریاست جمهوری کشور طی اعلامیه‌ای در واکنش به اظهارات اخیر گلبدین حکمتیار گفته که اظهارات رهبر حزب اسلامی خلاف واقعیت‌های موجود و سرشار از کینه و کدورت ایدئولوژیکی است.


به گزارش خبرگزاری دید، دفتر مطبوعاتی معاونیت دوم ریاست جمهوری روز گذشته جمعه (۴ میزان) در پیوند به صحبت‌های اخیر گلب الدین حکمتیار – که ادعا کرده سرور دانش شهروندی ایران را دارد – واکنش نشان داده و گفته است: «این گفته آقای حکمتیار کذب محض و بدور از واقعیت است. زیرا استاد دانش در تمام عمر خود حتی قصد تابعیت کدام کشور دیگر را نکرده است و در دوران مهاجرت با تابعیت افغانستان زندگی کرده و شهروندی افغانستان را افتخار خویش می داند و هیچگاه مانند کسان دیگر با پاسپورت کشورهای دیگر مسافرت نکرده است.»
گلب‌الدین حکمتیار اخیرا در یک گفت‌وگو با تلویزیون ملی افغانستان گفته است که سرور دانش شهروندی ایران را دارد. او همچنان سخنان آقای دانش در مورد مقایسه‌ امارت طالبانی و سلطنت محمدزایی و سدوزایی‌ها را «شرارت» خوانده و تأکید کرده است که معاون دوم ریاست‌جمهوری این گفته‌ها را به‌خاطر تحریف روند صلح مطرح کرده است.
آقای حمکتیار این صحبت‌ها را توهین‌آمیز خوانده و افزوده است که آقای دانش درحالی در مورد دولت‌های میراثی در تاریخ افغانستان صحبت می‌کند که خودش از نگاه مذهبی به میراثی‌بودن امامت اعتقاد دارد.
از سویی هم، او از موضع طالبان در مورد مبنا قرارگرفتن فقه حنفی برای پیشبرد مذاکرات بین‌الافغانی صلح، دفاع کرده است. رهبر حزب اسلامی تأکید کرده است که این فقه پیروان اکثریت را در افغانستان دارد.
در اعلامیه معاونیت دوم ریاست جمهوری آمده است: اکنون که آقای حکمتیار پس از عمری تلاش مسلحانه به این نتیجه رسیده است که می تواند در چارچوب قانون و در سایه نظام جمهوری اسلامی افغانستان زندگی کند و حتی خود را به ریاست جمهوری کاندید کند، خوب است به جمهوریت احترام گذاشته و دست از اظهارات خلاف واقع و کذب بر دارد.
در همین حال، آقای دانش این اظهارات گلب‌الدین حکمتیار را توهین آشکار به پیروان فقه جعفری خوانده و گفته است که این اظهارات حکمتیار نشانه‌ی بی‌اطلاعی او از مذهب شیعه است.
او گفته است: «بدون تردید هرگونه دامن‌زدن به نفاق قومی و مذهبی به صلاح کشور و مردم افغانستان نیست و تاکنون نیز نتیجه‌ای نداشته است. پس بهتر آن است که به باورهای مردم و مذاهب بزرگ کشور احترام بگذاریم و به تکرار تجربه‌های تلخ گذشته فکر نکنیم.»
آقای دانش تأکید کرده است که هیأت مذاکره‌کننده‌ دولت و طالبان باید با وسعت نظر، حوصله و روادری «همه چیز» را در دور میز مذاکره باید حل کنند.
از سویی هم، او با اشاره به صحبت‌هایش در مورد مقایسه میان نظام جمهوریت، سلطنت و امارت گفته است که او به هیچ قوم خاصی از جمله ملیت پشتون اشاره نکرده است. معاون دوم ریاست‌جمهوری کشور تأکید کرده است که در صحبت‌هایش به مناسب موضوع صلح، صرفا تعریفی از نوعیت این نظام‌ها ارایه کرده است.
سخنان آقای دانش در ۲۷ سنبله در بامیان با موجی از واکنش‌ها مواجه شد و برخی‌ها آن را اهانت‌آمیز خواندند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا