آخرین اخبارافغانستانسیاست

اظهارات نماینده ویژه ایران در باره نشست دوحه

خبرگزاری دید: حسن  کاظمی قمی نماینده ویژه ایران و سفیر این کشور در کابل به تازگی گفته که در نشست دوحه که در باره افغانستان است، اشتراک خواهد کرد.

نماینده ویژه و سفیر ایران در کابل در مصاحبه‌ای گفته است که ایران در نشست سازمان ملل در دوحه در مورد حکومت طالبان شرکت خواهد کرد و «همچنین به عنوان پیشنهاد دهنده، حامی و مشورت دهنده نیز خواهیم بود».

او در مورد موضع تهران در نشست روز دوشنبه سازمان ملل در دوحه در مورد افغانستان گفته است: «موضع ایران در این نشست، مستقل و مبتنی بر واقعیات و الزاماتی است که منافع مردم و حکومت افغانستان توامان در آن مستتر است».

کاظمی قمی: «ما به نحوه اجرای رویکردهای یک‌جانبه از سوی دولت‌های بزرگ و سازمان‌های جهانی سخت و صریح انتقاد داریم. باور ما آن است، نگاه به مسائل انسانی از سوی سازمان ملل نباید جنسیت زده شود».

آقای قمی گفته است: «پیشنهاد برپایی یک دولت فراگیر که جمهوری اسلامی ایران از آغاز دوره حکومت سرپرستی طا-لبان به آن توجه دارد، آرمان و رویا نیست، بلکه کوششی است در جهت استخدام همه ظرفیت‌های افغانستان در مسیر آبادانی و ثبات».

نماینده ویژه ایران به عدم رسمیت فقه شیعه در حکومت طا-لبان پرداخته و گفته است: «به همان میزان که فقه رایج حنفی زمینه‌ساز اجرای احکامی اسلامی برای بخش مهمی از جامعه است، مناسب است آرای فقهی دیگران نیز محترم شمرده شود».

به گفته او «نگرش همه شمول و فراگیر را به سطح تقسیم چند منصب اداری در ساختار حاکمیت مختصر» نشود.

قرار است نشست دوحه به میزبانی ملل متحد ۱۲ ثور در دوحه برگزار شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا