آخرین اخبارافغانستانسیاست

وزارت خارجه

اظهارات کابلوف خلاف واقعیت‌های افغانستان است

وزارت امور خارجه در واکنش به اظهارات اخیر ضمر کابلوف فرستاده ویژه پوتین در امور افغانستان در مورد دولت «انتقالی- ایتلافی» گفته است که این دیدگاه کابلوف با واقعیت‌های افغانستان همخوانی ندارد.

به گزارش خبرگزاری دید، در خبرنامه‌ وزارت خارجه که روز جمعه( ۱ حوت) منتشر شده، آمده است: «موقف دولت افغانستان این است که مردم ما حق و توان آن را دارند تا با اراده‌ آزاد ملت از طریق انتخابات در مطابقت با قانون اساسی کشور سرنوشت دولت و حکومت خویش را تعیین نمایند».
به نقل از خبرنامه، بزرگ‌نمایی غیرقابل ‌توجیه «یک گروه ممنوعه در روسیه» با خواست روسیه برای مبارزه با تهدید تروریزم در منطقه و دستیابی به صلح پایدار و مبتنی بر خواست مردم افغانستان در تناقض آشکار قرار دارد و در نهایت با منافع مشترک روسیه و افغانستان نیز سازگاری ندارد.
وزارت خارجه گفته است که دولت افغانستان عضویت رسمی سازمان ملل متحد را دارد و نمی‌توان این دولت را با گروهی که در پی کسب قدرت از طریق زور و کشتار مردم است و با تروریزم بین‌المللی نیز همکاری دارد، در یک سطح قرار داد.
در خبرنامه‌ این وزارت، ادعای ضمیر کابلوف مبنی بر تعلل و تأخیر دولت افغانستان در انجام مذاکرات نیز رد شده و آمده است که دولت افغانستان براساس اراده‌ صلح‌خواهانه‌ مردم این کشور، گام‌های اساسی را در راستای صلح برداشته است.
طبق این خبرنامه، طرفی که به تعهداتش عمل نکرده، طالبانند و این گروه روابط با دیگر گروه‌های تروریستی را قطع نکرده و خشونت‌ها را نیز کاهش نداده است. همچنان به گفته‌ وزارت خارجه، گروه طالبان از ادامه‌ مذاکرات معنادار فرار کرده و جنگ‌جویان رهاشده‌ این گروه نیز خلاف تعهدات‌شان، به میدان جنگ برگشته‌اند.
وزارت خارجه در بخشی از این خبرنامه، از «موقف اصولی» دولت روسیه در مخالفت با احیای امارت اسلامی و رفع تعزیرات سازمان ملل متحد علیه طالبان، آغاز گفت‌وگوهای صلح، کاهش خشونت‌ها، زمینه‌سازی برای دست‌یابی به راه حل سیاسی جامع و سازگار با خواست مردم افغانستان استقبال کرده است.
ضمیر کابلوف،‌ نماینده‌ی ویژه‌ رییس‌ جمهور روسیه در امور افغانستان چند روز پیش گفته بود که دولت انتقالی – ایتلافی یگانه مدل ساده برای پایان دادن به جنگ‌های داخلی در افغانستان است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا