آخرین اخبارایرانجهانسیاست

اعتراضات خشونت‌بار علیه گرانی پطرول در ایران!

مقامات ایرانی در پیوند به آتش‌زدن بانک‌ها و حمله به اماکن عمومی و فروشگاه‌ها توسط برخی از اعتراض‌کنندگان، می‌گویند که دشمنان ایران همیشه از اینگونه تخریب‌ها و ناامنی‌ها حمایت کرده‌اند و اکنون نیز به همین کار مشغول هستند.

مقامات ایرانی در پیوند به آتش‌زدن بانک‌ها و حمله به اماکن عمومی و فروشگاه‌ها توسط برخی از اعتراض‌کنندگان، می‌گویند که دشمنان ایران همیشه از اینگونه تخریب‌ها و ناامنی‌ها حمایت کرده‌اند و اکنون نیز به همین کار مشغول هستند.
به گزارش خبرگزاری دید، پس از تصمیم شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران سه قوه ایران برای افزایش بهای پطرول و آغاز اعتراضات برخی از شهروندان این کشور، آیت‌الله سید علی خامنه‌ای رهبر ایران با اشاره به طرح مدیریت مصرف سوخت، گفت: در این کار سررشته ندارم و نظرات کارشناسی نیز متفاوت است، اما گفته بودم اگر سران سه قوه تصمیم بگیرند از آن حمایت می‌کنم.
آیت‌الله خامنه‌ای افزود: یقیناً برخی مردم از این تصمیم نگران وناراحت می‌شوند یا به ضرر آن‌هاست، اما تخریب و آتش زدن کار مردم نیست، کار اشرار است و ضد انقلاب و دشمنان ایران همیشه از اینگونه تخریب‌ها و ناامنی‌ها حمایت کرده‌اند که اکنون نیز به همین کار مشغول هستند.
وی تصریح کرد: اینگونه مسائل، ناامنی را که می‌تواند بزرگترین مصیبت هر کشور و جامعه شود، تشدید می‌کند هیچ انسان عاقل و علاقه‌مند به کشورش به این کارها دست نمی‌زند. مسئولان هر چه می‌توانند دقت و مراقبت کنند تا مشکلات این طرح برای مردم هر چه ممکن است کم شود.
رهبر ایران اظهار داشت: در تلویزیون دیدم مسئولان گفتند مراقبت می‌کنند که این افزایش قیمت پطرول به افزایش قیمت دیگر کالاها منجر نشود این مراقبت کاملاً لازم است.
آیت‌الله سید علی خامنه‌ای گفت: گرانی برای مردم مشکلات زیادی ایجاد می‌کند و همه مسئولان مراقب باشند. مسئولان حفظ امنیت هم به وظایف خود عمل کنند و مردم که همیشه با هوشیاری و بصیرت اقدام کرده‌اند این بار هم از افرادی که تخریب می‌کنند، فاصله بگیرند.
همچنین غلام‌رضا سلیمانی رییس سازمان بسیج مستضعفین ایران می‌گوید که حوادث اخیر به دو بخش تقسیم می‌شود؛ یک بخش آن اعتراض مردم به شیوه و زمان افزایش قیمت سوخت است که توسط مردم هم اعلام شد و این اعتراض باید شنیده شود، چون در کشور ما آزادی وجود دارد و مردم می‌توانند نظرات خود را اعلام کنند. اما بخش دیگر شرارت‌ها و اقدامات خرابکارانه‌ای بود که انجام شد. در عصر روز شنبه کانون‌های شرارت و دستبرد به اموال مردم ایجاد شد اما این‌بار هم توطئه امریکا شکست خورد. آن‌ها می‌خواستند این پروژه را در سال ۹۷ اجرا کنند که موفق نشدند.
سپاه پاسداران ایران نیز در بیانیه‌ای با قدردانی از بصیرت هوشیاری مردم در حوادث اخیر اعلام کرد با ادامه هرگونه ناامنی و اقدامات مخل آسایش و آرامش مردم قاطعانه برخورد خواهد کرد.
مسئولان امنیتی ایران از شناسایی و بازداشت عوامل داخلی این اعتراضات خبر می‌دهند. گزارش‌ها می‌رساند که وضعیت در این کشور نورمال است و مردم عادی، حمله تعدادی تحت نام معترض را به مراکز عمومی، بانک‌ها و دیگر مکان‌ها محکوم کرده‌اند.
گفته می‌شود که در این اعتراضات به حداقل صد بانک، دهها تانک تیل و فروشگاه در شهرهای مختلف آسیب وارد شده است و همچنین ۱۲ تن جان باخته‌اند.
در بُعد خارجی نیز برخی کشورها واکنش‌هایی را پیرامون اعتراضات ایران داشته است. رییس اداره دوم آسیای وزارت امور خارجه روسیه اعلام نمود که احتمالاً عوامل خارجی در تحریک ناآرامی‌های اخیر ایران دخالت دارند.
کاخ سفید و وزارت امور خارجه امریکا نیز با صدور بیانیه‌های جداگانه از برخورد حکومت ایران با معترضان به افزایش قیمت پطرول انتقاد کرده و گفته است که تهران متعصبانه برنامه‌های هسته‌ای و موشکی را دنبال و از تروریزم حمایت کرده و ملتی سرافراز را تبدیل به داستان هشداردهنده‌ دیگری کرده که وقتی طبقه حاکم مردمش را رها می‌کند و به دنبال ثروت و قدرت شخصی می‌رود اتفاق می‌افتد.
آلمان و فرانسه نیز در واکنش‌های جداگانه به اعتراض‌ها در ایران، خواهان احترام به حق آزادی بیان و اعتراض مسالمت‌آمیز مردم شدند.
در همین حال، سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در واکنش به ابراز حمایت و همراهی مایک پمپئو وزیر امور خارجه امریکا با معترضان در برخی شهرهای ایران، ضمن تقبیح و محکومیت این‌گونه «حمایت‌ها» و اظهارات «مداخله‌جویانه» گفت: مردم عزتمند ایران به‌خوبی می‌دانند که این‌گونه اظهارنظرهای ریاکارانه و مزورانه حاوی هیچ‌گونه همدردی صادقانه و دلسوزانه‌ای نیست و اقدامات عده‌ای هرج‌ومرج‌طلب و تخریب‌گرِ مورد حمایت امثال ایشان به هیچ‌ وجه سنخیتی با روش و منش قاطبه مردم فهیم و بصیر ایران ندارد.
موسوی افزود: جالب است اظهار همدردی با مردمی انجام می‌شود که تحت فشار تروریزم اقتصادی امریکا قرار داشته و پیش از این نیز از زبان همین فرد به‌صراحت بیان شد که باید به مردم ایران گرسنگی داد تا در مقابل ما تسلیم شوند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا