آخرین اخبارجهانچینسیاست

اعتراضات در چین؛ پولیس با معترضان درگیر شد

خبرگزاری دید: گزارش‌ها از چین حاکی از ادامه اعتراضات بی‌سابقه در این کشور بوده و می‌رساند که پولیس در شانگهای با مردم معترض درگیر شده است.

صبح روز دوشنبه(۷ قوس) دست‌کم یک هزار نفر در اعتراض به سیاست سختگیرانه کووید صفر، در پکن دست به راهپیمایی زدند و سپس گزارش‌هایی درباره بازداشت شماری از معترضان منتشر شد.

موج اعتراضات در چین در بیش از یک دهه گذشته که شی‌ جین پینگ رییس ‌جمهور این کشور بر سکوی قدرت بوده، بی‌سابقه خوانده شده است.

امضای سیاست سختگیرانه «کووید صفر» از سوی شی جین پینگ برای مقابله با گسترش این ویروس، اعترضات گسترده را در چین برانگیخته است.

یکی از معترضان گفت:‌ «من اینجا هستم چون کشورم را دوست دارم، اما دولتم را دوست ندارم. می‌خواهم آزادانه بیرون بروم، اما نمی‌توانم. سیاست کووید-۱۹ ما یک بازی است و مبتنی‌بر علم یا واقعیت نیست».

معترضان شعارهایی برای برداشتن محدودیت‌های ناشی از کرونا سر می‌دهند، در همین حال برخی از شاهدان به رویترز گفته‌اند که در مواردی معترضان شعارهای «مرگ بر حزب کمونیست چین، مرگ بر شی جین پینگ» را نیز فریاد زده‌اند.

یکی از شاهدان تصریح کرد که او پولیس را دیده است که معترضان را وارد یک بس کرده و بعدتر با ده‌ها سرنشین از میان جمعیت عبور کرده است.

یکی از معترضان گفت:‌ «مردم اینجا خشن نیستند، اما پولیس بدون دلیل آن‌ها را بازداشت می‌کند. آنها سعی کردند مرا نیز بگیرند، اما اطرافیانم به شدت بازوهایم را گرفتند و مرا عقب کشیدند تا بتوانم فرار کنم».

اعتراضات علیه محدودیت‌های کوید-۱۹ در چین روز جمعه پس از وقوع یک آتش‌سوزی در ساختمان مسکونی در شهر ارومچی، مرکز منطقه سین‌کیانگ آغاز شد و اندکی بعد به دیگر شهرها نیز گسترش یافت.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا