آخرین اخباراجتماعافغانستان

اعتراض دانشجویان دانشگاه بامیان در پیوند به کم‌شدن بدل اعاشه شان

شماری از دانشجویان دانشگاه بامیان که تعداد شان به بیش از هزار تن می‌رسند، به دلیل پرداخت نشدن بدل اعاشه شان دست به تظاهرات زده و دروازه‌های دانشگاه را مسدود کردند.
به گزارش خبرگزاری دید، این دانشجویان می‌گویند، یک‌سال است که مقدار زیادی از بدل اعاشه شان در هر ماه به دلایل نامعلومی کاسته می‌شود.
آنان می‌گویند به دلیل کم‌کاری هیئت رهبری این دانشگاه نه تنها بدل اعاشه دانشجویان پرداخت نمی‌شود، بلکه نزدیک به ۳ دیپارتمنت این دانشگاه در آستانه‌ سقوط قرار گرفته است.
سید نذیر صمیمی، یکی از این دانشجویان معترض می‌گوید، دانشجویان برای تامین عدالت و برآورده شدن حقوق شان دست به تظاهرات زده و از حکومت خواستار رسیدگی به مشکلات شان هستند.
به گفته وی، پرداخت نشدن بدل اعاشه دانشجویان، نبود استادان، نبود لیلیه، نبود آب‌ آشامیدنی و سقوط ۳ دیپارتمنت این دانشگده از جمله مواردی‌اند که دانشجویان را به تظاهرات وا داشته‌اند.
زینت سجادی، یکی دیگر از دانشجویان معترض، خواست اصلی دانشجویان را پرداخت بدل اعاشه شان عنوان کرده، می‌گوید: بدل اعاشه آنان نه تنها در وقت معین پرداخت نمی‌شود، بلکه در هر ماه مقداری زیادی از آن کاسته می‌شود.
در همین حال، شماری از دانشجویان این اعتراضات را به نفع دانشجویان ندانسته می‌گویند، چنین اعتراضاتی می‌تواند دانشجویان را از تحصیل باز دارند.
محمد عارف، یکی از دانشجویان بامیان بسته‌شدن دروازه دانشگاه را به سود دانشجویان ندانسته، می‌گوید: بسته شدن دروازه دانشگاه به روند تحصیل دانشجویان آسیب می‌رساند.
با این حال، معصومه خاوری، رییس دانشگاه بامیان سقوط چندین دیپارتمنت این دانشگاه را رد کرده، اما میگوید، دانشگاه بامیان با کمبود بست‌های کادر علمی مواجه بوده و این مشکلات با مقامات تحصیلات عالی در میان گذاشته شده و به زودی حل خواهد شد.
خانم خاوری افزود، اعتراض مدنی حق هر دانشجو بوده، اما چند تن از استادانِ که چندی قبل اعتراض داشتند از احساسات دانشجویان استفاده‌ی سوء کرده و اکثر دانشجویان را تحریک می‌کنند.
نزدیک به ۲ هزار تن از دانشجویان صبح امروز با راه اندازی تظاهرات مسالمت‌آمیز به دلیل آنچه کم‌کاری اداره دانشگاه بامیان می‌دانند، دست به تظاهرات زده و دروازه‌های دانشگاه را به روی دانشجویان، استادان و کارمندان این دانشگاه بستند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا