آخرین اخبارافغانستانحقوق بشرخبر های مهمزنانسیاست

اعتراض دانشجویان مقابل دانشگاه کابل؛ «تحصیل خط سرخ است»

خبرگزاری دید: شماری از دانشجویان دانشگاه کابل که به تازگی از لیلیه این دانشگاه اخراج شده‌‌اند، مقابل دروازه دانشگاه تظاهرات کرده و می‌گویند تحصیل خط سرخ آن‌ها است.


این دانشجویان امروز سه‌شنبه (۲۶ میزان) در مقابل دانشگاه کابل تجمع کرده و شعارهای «ما را به جرم خواندن، ما را به جرم دیدن، ما را از دانشگاه کشیدند» و «آزادی، برابری، امنیت و آموزش» سر دادند.
این معترضان همچنان شعار، «تحصیل، کار و آزادی» سر داده و از خاموشی جامعه بین‌المللی نسبت به وضعیت افغانستان در مورد آموزش دختران انتقاد کردند.
معترضان مدعی‌اند که طا-لبان چندین تن از دانشجویان دختر را پس از اشتراک در تظاهرات اخیر در واکنش به حملۀ مرگبار به مرکز آموزشی کاج، از لیلیۀ دانشگاه کابل اخراج کرده اند.
در قطع‌نامۀ این زنان معترض آمده است: ما از وزارت تحصیلات عالی حکومت طا-لبان می‌خواهیم که در هماهنگی با مقام‌های دانشگاه و خوابگاه در امور دختران اخراج‌شده تجدید نظر کرده و آنان را دوباره به خوابگاه و دانشگاه برگردانند.
آن‌ها همچنان از ادامۀ بسته‌ماندن مکاتب دخترانه بالاتر از صنف ششم در افغانستان انتقاد کرده و از مقام‌های طا-لبان خواسته اند که هرچه زودتر زمنیه آموزش را برای تمامی دختران افغان فراهم کنند.
این دانشجویان همچنان از ادامۀ «حملات هدفمند و سیستماتیک» بر مراکز آموزشی در غرب کابل ابراز نگرانی کرده و خواهان تامین امنیت شهروندان شده‌اند.
احمد تقی سخنگوی وزارت تحصیلات عالی به تازگی گفته بود که هیچ دانشجویی بنابر تبعیض قومی اخراج نشده، بلکه تعدادی از دانشجویان که مقررات لیله را زیر پا کرده بودند، از لیله اخراج شدند.
این در حالی است که روز گذشته‌ ندا محمد ندیم والی پیشین طا-لبان برای کابل به حیث سرپرست وزارت تحصیلات عالی تعیین شد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا