آخرین اخباراجتماعاسلایدشوافغانستانحقوق بشرخبر های مهمزنانسیاستگزارش

اعتراض زنان در کابل؛ طالبان اجازه رفتن به یوناما را نداد

رسول شهزاد – خبرگزاری دید
گروهی از زنان در کابل بار دیگر در یک حرکت اعتراضی به جاده‌ها آمده و شعار دادند که «کار و آموزش، حق اساسی ماست». این اعتراض زنان اما بار دیگر از سوی طا-لبان پراکنده شده و به آنان اجازه داده نشد که به دفتر یوناما بروند.


به گزارش خبرگزاری دید، شماری از زنان معترض، صبح امروز سه شنبه(۴ عقرب) قصد داشتند در مقابل دفتر سازمان ملل در کابل تجمع کنند؛ اما طالبان مانع آن‌ها شدند.
وحیده امیری یکی از شرکت کنندگان این اعتراض به خبرگزاری دید گفت: ما صبح امروز به چهارراهی زنبق آمدیم تا اعتراض مان را شروع کنیم، ولی لحظاتی بعد نیروهای طالبان به ساحه آمدند و مانع ما شدند و هر کسی را که آنجا می‌دید اجازه ایستاده شدن نمی‌دادند و می‌گفتند اینجا را ترک کنید.


امیری همچنان گفت که بعد از این اقدام نیروهای طا-لبان، ما مجبور شدیم که محل اعتراض را تغییر بدهیم و رفتیم به سرک ۱۵ وزیر اکبر خان و در آنجا اعتراض مان را آغاز کردیم.
اعتراضات زنان پس از آن آغاز شد که طا-لبان دستور بازگشایی مکاتب پسرانه را صادر کردند؛ اما به دختران گفتند منتظر بمانند. همچنین کارمندان مرد ادارت به کار خواسته شده‌اند؛ اما زنان کارمند خانه‌نشین اند.
خانم امیری هدف برگزاری این اعتراض را جلب توجه سازمان ملل به وضعیت افغانستان و حمایت دفتر نمایندگی این سازمان در کابل از وضعیت زنان در کشور عنوان کرد.
وی افزود که ما دو نامه را که محتوای آن بیشتر از وضعیت کنونی زندگی در افغانستان حکایت دارد نوشته و می‌خواستیم آن را به دفتر سازمان ملل در کابل برسانیم که متاسفانه نیروهای طا-لبان به ما اجازه رفتن به سوی دفتر یوناما را ندادند.
امیری افزود که در هر جایی که طا-لبان مانع تجمع زنان شدند ما مکان را تغییر دادیم و بلاخره تا چهارراهی مسعود ادامه دادیم از این مسیر نیز طا-لبان مانع رفتن معترضان به دفتر یوناما شدند.
این معترضان جهان و سازمان ملل را متهم به بی‌توجهی در قبال وضعیت افغانستان کرده و شعار دادند که «بی‌اعتنایی سازمان ملل شرم‌آور است».
وزارت داخله طا-لبان که از سوی سراج‌الدین حقانی اداره می‌شود، این‌گونه تظاهرات را غیرقانونی می‌داند.
پیش‌ از این هم طا-لبان مانع برگزاری تظاهرات زنان شده و همچنین خبرنگاران را به خاطر پوشش تظاهرات زنان، لت‌و‌کوب کرده‌بودند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا