آخرین اخبارجهانسیاست

اعتراف جنرالان امریکایی؛ توافق‌نامه دوحه باعث فروپاشی نظام در افغانستان شد

سه مقام ارشد پنتاگون در جلسه استماعیه کانگرس امریکا اعتراف کردند که امضای توافق‌نامه دوحه و آزادی ٥ هزار زندانی طا-لبان تاثیرات مخرب روی روند صلح و بقای نظام در افغانستان گذاشت.


به گزارش خبرگزاری دید، لوید آستن وزیر دفاع، مارک میلی رییس ستاد مشترک قوای مسلح و فرانک (کنت) مک‌کینزی رییس فرماندهی مرکزی ارتش امریکا (سنتکام) روز گذشته به جلسۀ استماعیۀ کمیتۀ خدمات قوای مسلح مجلس نمایندگان فراخوانده شدند.
جنرال مک‌کینزی در این جلسه به قانونگذاران امریکایی گفت که هم خودش و هم ارشدترین فرمانده نظامی امریکا در افغانستان سفارش کرده بودند که ۲ هزار و ٥٠٠ نظامی امریکایی و هزاران نظامی ناتو در افغانستان حفظ شوند.
وی گفت که از قبل هشدار داده بود که خروج کامل از افغانستان منجر به فروپاشی ارتش و حکومت افغانستان خواهد شد.
مک‌کنزی: امضای توافقنامۀ دوحه، بیش از هرچیز دیگر، تاثیر زیانبار روانی بر حکومت و قوای نظامی افغانستان داشت، اما با تعیین کردن مهلت مشخص، ما به آنان فهماندیم که چه زمانی کشورشان را ترک می‌کنیم و چه زمانی آنان منتظر پایان تمام کمک‌ها باشند.
خروج قوای امریکایی از افغانستان بر اساس توافقنامه‌ دوحه که در ۲۹ فبروری ۲۰۲۰ و در زمان ریاست جمهوری دونالد ترمپ جمهوریخواه، میان امریکا و طالبان در قطر امضا شد، مسجل گشت.
لوید آستین وزیر دفاع امریکا نیز علت اصلی وضعیت پیش آمده در افغانستان را امضای توافقنامۀ دوحه خواند.
او گفت که با امضای این توافقنامه، حملات هوایی بر طا-لبان متوقف شد و طا-لبان نیرومندتر شدند و موثریت عملیاتی آنان بر ضد نیروهای امنیتی افغانستان افزایش یافت.
گفتنی است که یک روز قبل این سه مقام ارشد پنتاگون به جلسه کمیته خدمات قوای مسلح مجلس سنا فراخوانده شده بودند.
امضای توافق‌نامه دوحه بین زلمی خلیلزاد نماینده ویژه امریکا در امور روند صلح افغانستان و ملا عبدالغنی برادر معاون سیاسی وقت طا-لبان امضا شد.
بر بنیاد این توافق‌نامه ٥ هزار زندانی طا-لبان از زندان رها شد. اقدامی که مورد انتقاد شدید رهبران حکومت پیشین قرار گرفت.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا