آخرین اخباراسلایدشوجهانخبر های مهمسیاست

اعتراف رییس پنتاگون به رویکرد اشتباه امریکا در جنگ ۲۰ ساله افغانستان

وزیر دفاع لوید آستین و مارک میلی رییس ستاد مشترک ارتش امریکا روز سه شنبه به وقت محلی(وقت امریکا) با حضور در کمیته خدمات نیروهای مسلح در سنای امریکا، مقابل سناتورها در خصوص خروج آشفته این کشور از افغانستان شهادت و پاسخ دادند.


رییس پنتاگون در این جلسه شهادت در برابر سناتورها، این سوال را مطرح کرد که آیا امریکا استراتژی و رویکرد مناسب و درستی در افغانستان اتخاذ کرده بود و آیا باور غلطی در مورد ایجاد یک دولت و ارتش قوی در افغانستان که مدت‌ها عمر کند، داشته است.
وزیر دفاع امریکا که سخنانش از شبکه های تلویزیونی مختلف امریکا پخش می‌شد، با تاکید بر اینکه ما باید به برخی حقایق تلخ توجه کنیم، اظهار داشت: ما عمق فساد و رهبری ضعیف در رده‌های بالای آنها (دولت افغانستان) را به طور کامل درک نکردیم، ما تاثیر مخرب چرخش‌های مکرر و بدون دلیل فرماندهان نظامی افغان از سوی اشرف غنی رییس جمهوری(سابق) این کشور را نادیده گرفتیم .
لوید آستین اضافه کرد ما به اثر زنجیره‌ای قراردادهایی که فرماندهان طا-لبان در پی توافق دوحه با رهبران محلی منعقد کردند، توجه نکردیم. توافقنامه دوحه خود تأثیر منفی بر سربازان افغانستانی داشت.
رییس پنتاگون اعتراف کرد سرانجام ما نتوانستیم به درک درستی از اراده سربازان افغانستانی برای مبارزه برسیم. ما به ایجاد یک دولت کمک کردیم اما نتوانستیم یک ملت تشکیل دهیم.
این مقام ارشد دولت بایدن که در دفاع از طراحی و برنامه ریزی عملیات خروج شتابزده دولت جو بایدن از افغانستان که پایانی مرگبار را برای خروج از این کشور رقم زد، در سنا سخن می‌گفت، مدعی شد می‌خواستیم آماده باشیم و آماده بودیم.
وی با بیان اینکه سقوط ارتش افغانستان در مقابل طا-لبان همه ما را غافلگیر کرد، گفت که پنتاگون از فصل بهار برنامه ریزی ها را آغاز کرد و احتمال خروج غیرنظامیان از افغانستان را بررسی کرد.
وزیر دفاع امریکا افزود ما سناریوهای مختلف را بررسی کردیم. با فرا رسیدن ماه جون، نیروهای امریکایی در منطقه مستقر شدند.
وی با اذعان به اینکه اگرچه دو روز اول عملیات خروج مشکل بود، مدعی شد نیروهای امریکایی توانستند ظرف ۴۸ ساعت نظم را برقرار کنند و تلاش بسیار مشکل برای خارج کردن هزاران شهروند امریکایی و افغانستانی در خطر به سرعت آغاز شد.
وزیر دفاع امریکا ادامه داد ما با نگرانی تصاویر هجوم افغانستانی‌ها به میدان هوایی و به سوی هواپیمای امریکا را تماشا کردیم. همه ما صحنه های سردرگمی در خارج از میدان هوایی کابل را به یاد داریم.
وی مدعی شد هنوز در تلاشیم تا امریکایی‌هایی را که می‌خواهند از افغانستان خارج شوند، از این کشور تخلیه کنیم.
رییس پنتاگون اضافه کرد ما در برنامه ریزی‌ها پیش بینی خارج کردن ۷۰ تا ۸۰ هزار نفر را کرده بودیم ولی ۱۲۰ هزار نفر را تخلیه کردند. همچنین برنامه ریزی کرده بودیم که روزانه به طور متوسط ۵ تا ۹ هزار نفر را جابجا کنیم ولی آنها روزانه ۷ هزار نفر را منتقل کردند.
وزیر دفاع امریکا با بیان اینکه این بزرگ ترین عملیات تخلیه افراد در تاریخ امریکا بود، اضافه کرد در طول طولانی ترین جنگ امریکا، دو هزار و ۴۶۱ امریکایی جان خود را از دست دادند و بیش از ۲۰ هزار نفر دیگر هم مجروح شدند که برخی از این آسیب‌ها درونی است و قابل مشاهده نیست.
رییس پنتاگون درباره حفظ پایگاه هوایی بگرام در افغانستان نیز اظهار داشت که حفظ آن پایگاه نیازمند آن بود پنج هزار نیروی امریکایی از آن دفاع کنند و جانشان به خطر افتد در حالی که به ماموریت محول شده کمکی نمی کرد.
مقامات پنتاگون با حضور در کانگرس به سوالات شدید و سخت کمیته خدمات نیروهای مسلح سنا در مورد خروج آشفته و فاجعه بار نیروهای امریکایی از افغانستان پاسخ دادند.
افغانستان طولانی ترین جنگ تاریخ امریکا بود که از سال ۲۰۰۱ و پس از حملات یازده سپتامبر آغاز شد.
مقامات پنتاگون روز چهارشنبه نیز در مقابل کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان امریکا حاضر خواهند شد.
روز چهارشنبه جنرال فرنک مکنزی رییس ستاد فرماندهی مرکزی امریکا به سوالات سناتورها در خصوص وقایع افغانستان پاسخ خواهد داد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا