آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاستصلح

اعتماد‌سازی جایگزین بحران‌سازی شود

شکی وجود نخواهد داشت که در شرایط کنونی تأخیر در اعلام نتایج خواه به‌خاطر شفافیت، به نفع کشور نیست و بحران بی‌اعتمادی را افزایش می‌دهد و این به‌معنی تیشه‌زدن به ریشه نظام و دموکراسی نوپای افغانستان خواهد بود

در کش و قوس‌های مشکلات و چالش‌ها در افغانستان، چهارمین دور انتخابات ریاست جمهوری دو دهه نوین به‌تاریخ ۶ ماه میزان در سراسر کشور برگزار شد. این روند اما در یک فضای بی‌اعتمادی و با حضور کمرنگ شهروندان همراه بود که نواقصی را به رخ کشید. با این حال اما در دو دهه اخیر یکی از جمع‌و‌جور‌ترین پروسه‌های دموکراتیک در افغانستان بود که در همان روزهای نخسین کمیسیون مستقل انتخابات به‌خوبی توانست وضعیت را مهار و روند را مدیریت نماید.
این روند با وجود نارسایی‌ها و مشکلات اما با نظارت نهادهای ناظر ملی و بین‌المللی، سفارت‌خانه‌های کشورهای مختلف و نامزدان ریاست جمهوری به‌پیش رفت و با گذشت هر روز خوشبینی‌ها نسبت به این روند بیشتر و بهتر می‌گردید. در ۱۸ سال پسین که دمکراسی نوپا در افغانستان برقرار و ترویج گردید، مردم شاهد برگزاری چندین انتخابات از جمله سه دور انتخابات ریاست جمهوری بودند که توأم با چالش و تقلبات همراه بوده است و اما نفس برگزاری انتخابات، اراده مردم و مردم‌سالاری را به‌نمایش می‌گذارد. بدون تردید در این مدت مردم افغانستان دستاورد‌های مهمی داشته و در راستای حفظ و پاس‌داری از آن قربانی‌های زیادی را تقدیم کرده‌اند. آنان به سیاه‌اندیشی و روزهای تاریک «نه» گفتند و به‌پای صندوق‌های رای رفتند تا پایه‌های نظام جمهوری اسلامی افغانستان را تقویت نمایند.
بدون شک در کشور جهان سومی همانند افغانستان، برگزاری پروسه دموکراتیک انتخابات با دشواری‌ها و مشکلاتی همراه می‌باشد، اما این موضوع هیچگاه قابل کتمان نخواهد بود که هرگونه بهانه‌تراشی و بحران‌سازی قطعاً هیولایی را پرورش خواهد داد که کشور را به کام خود فرو خواهد برد.
با اشاره به انتخابات پارلمانی سال گذشته که یکی از پرچالش‌ترین پروسه‌ها در کشور بود، سرنوشت مسئولان برگزاری انتخابات به دادگاه کشیده شد و هر یک جزای تخلف و تقلبات خود را پرداخت می‌کنند و این مورد خود می‌تواند برای مسئولان فعلی کمیسیون انتخابات عبرت یا حتی تهدید بزرگ باشد تا روند انتخابات را مدیریت و از هرگونه مداخله و به تشنج کشاندن روند انتخابات خودداری نماید. در کنار آن انتظار می‌رود که رهبری کمیسیون نتایج ابتدایی را به تاریخ معین شده (۲۳ عقرب) اعلام کند تا مردم بتوانند اعتماد خود را بر آنان احیا کنند.
شکی وجود نخواهد داشت که در شرایط کنونی تأخیر در اعلام نتایج خواه به‌خاطر شفافیت، به نفع کشور نیست و بحران بی‌اعتمادی را افزایش می‌دهد و این به‌معنی تیشه‌زدن به ریشه نظام و دموکراسی نوپای افغانستان خواهد بود.
از سویی هم، در روزهای اخیر بوی بحران از درون برخی از تیم‌های انتخاباتی به مشام می‌رسد که دود تیره‌ای را در سپهر آسمان دموکراسی و اوضاع افغانستان افگنده است. نگرانی‌ها بیشتر براین است مبادا یکبار دیگر سناریوی انتخابات ۲۰۱۴ تکرار و کشور به سوی بحران سوق داده شود.
قابل یادآوری می‌دانم که ۲۰۱۹ با ۲۰۱۴ متفاوت است و اگر اوضاع کنونی به‌بحران بینجامد، قطعاً کسانی که بر طبل بحران و کشمکش‌های رقابتی می‌کوبند، هیچ‌گاه قادر نخواهند بود که آن را مهار کرده و وضعیت را نورمال نگه‌دارند. مردم افغانستان، سیاسیون، احزاب، جریان‌های مختلف مدنی و نامزدان ریاست جمهوری بدون شک می‌دانند و بدانند که هیولایی تحت نام «جنگ‌های داخلی» در کمین افغانستان است و کوچک‌ترین غفلت می‌تواند کشور را به کام آن فرو برد.
این‌بار نیاز است که مسئولان کمیسیون مستقل انتخابات با درایت و مدیریت سالم، وضعیت را مهار و مردم افغانستان با اعتماد‌سازی و بحران‌ستیزی در برابر بحران ایستادگی نمایند.

نویسنده

سید الیاس احمدی_ خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا