آخرین اخباراجتماعاسلایدشوافغانستان

اعضای داعش درکابل، کارمندان دولت هستند

برهان عثمان تحلیلگر ارشد گروه بین‌الملل بحران، می‌گوید که حامیان و اعضای گروه داعش به طور آزادانه با خانواده‌های شان در کابل زندگی می‌کنند و به صنف‌های درسی و کار می‌روند.
به گزارش خبرگزاری دید و به نقل از رسانه‌ها، تحلیلگران بر این باور هستند که شهروندان افراطی با کمک به گسترش نفوذ داعش در افغانستان و مرکز این کشور، کابل را به یکی از مرگبارترین مکان‌ها تبدیل خواهند کرد.
در همین حال، گروه تروریستی داعش ادعا کرده است که حدود ۲۰ حمله تروریستی را طی ۱۸ ماه در کابل انجام داده است.
این گروه همچنان مدعی شده است که اعضای آن‌ها شامل دانش‌آموزان، استادان دانشگاه و دکان‌داران می‌شود و در کابل، جایی که تدابیر امنیتی شدید از سوی نیروهای افغان و امریکایی گرفته می‌شود، زندگی می‌کنند.
از سویی هم، «مایکل کوگیلمن» تحلیلگر مرکز «ویلسون» در واشنگتن می‌گوید:« این فقط یک گروه نیست که دارای یک پایگاه روستایی در شرق افغانستان است – این گروه تلفات زیاد و حملات قابل توجهی در پایتخت افغانستان از خود به نمایش گذاشته است و من فکر می‌کنم چیزی برای نگرانی وجود دارد.»
این در حالی است که برهان عثمان تحلیلگر ارشد گروه بین‌الملل بحران می‌گوید:« ما در باره نسلی صحبت می‌کنیم که نسبت به انواع مختلف خشونت‌ها و افراطگرایی بی‌حس شده است.»
وی افزوده است:« شما نمی‌توانید بگویید که همه اعضای گروه داعش فقیر هستند – تعدادی از آن‌ها از خانواده‌های طبقه متوسط کابل تشکیل شده‌اند. بعضی از آن‌ها تحصیلات لیسه و دانشگاهی دارند. بعضی از آن‌ها هم آموزش‌های مذهبی دیده‌اند.»

اعضای این گروه تروریستی در شب برای بحث در مورد «جهاد» ملاقات می‌کنند و حملات را به اهداف مشخص در شهری که به خوبی تهدیدات امنیتی آن را می‌شناسند برنامه‌ریزی می‌کنند.
یک دیپلمات غربی به خبرگزاری فرانسه گفته است:« این یک ساختار سازنده است که نسبت به اقدامات بالمقابل واکنش نشان می‌دهد.»
تغییر شکل‌پذیری این گروه تروریستی سبب شده است که افغانستان به پایگاه جدیدی برای جنگجویان آن که از میدان جنگ سوریه و عراق فرار کرده‌اند، تبدیل شود. اما ماهیت دقیق ارتباط بین داعش در افغانستان و خاورمیانه هنوز مشخص نشده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا