آخرین اخبارجهانسیاست

اعضای دایمی شورای امنیت ملل متحد بر ایجاد دولت فراگیر در افغانستان تاکید کردند

خبرگزاری دید: آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد می‌گوید که پنج کشور عضو دایم شورای امنیت این سازمان خواستار ایجاد یک دولت فراگیر در افغانستان شده‌اند.


آقای گوترش این موضوع را در یک نشست خبری در حاشیه‌ هفتادوششمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد مطرح کرد. به گفته‌ او، امریکا، روسیه، چین، فرانسه و بریتانیا از طالبان خواسته‌اند تا دولتی را ایجاد کنند که در آن تمامی اقوام حضور داشته باشند.
دبیرکل سازمان ملل متحد گفته است که کشورهای عضو دایم این سازمان همچنین از طالبان خواسته‌اند که اجازه ندهند افغانستان به پناه‌گاه امن تروریستان مبدل شود.
از سویی هم، امریکا، روسیه، چین، فرانسه و بریتانیا طالبان را به رعایت حقوق زنان فرا خوانده‌اند.
این کشورها در حالی خواستار ایجاد دولت فراگیر توسط طالبان در افغانستان شده‌اند که این گروه کابینه‌ سرپرست‌شان را در ۱۶ و ۳۰ سنبله اعلام کردند. براساس فهرست اعضای کابینه‌ طالبان، محمدحسن آخوند به‌عنوان رییس‌الوزرا و ملا عبدالغنی برادر و مولوی عبدالسلام حنفی به‌حیث معاونان او تعیین شده‌اند.
وزارت دفاع به ملا محمدیعقوب فرزند ملا عمر بنیانگذار طالبان و وزارت داخله به ملا سراج‌الدین حقانی تعلق گرفته است.
مولوی امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجه و ملا عبدالحق وثیق سرپرست ریاست عمومی استخبارات تعیین شده‌اند.
در کابینه‌ طالبان هیچ زنی حضور ندارد و وزارت زنان نیز حذف شده است. همین طور تمامی اعضای کابینه‌ طالبان عضو این گروه اند و به جز چند نفر انگشت‌شمار، دیگر از هیچ قومی در آن حضور ندارد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا