آخرین اخبارافغانستانروند صلحسیاستصلح

اعلامیه نشست میان‌افغانی تهران؛ تاکید بر ادامه مذاکرات

نشست میان‌افغانی در تهران که برای دو روز میان هیئتی از افغانستان و گروه طالبان به میزبانی وزارت خارجه ایران بر گزار شده بود، با نشر اعلامیه‌ای پایان یافت، در اعلامیه، بر ادامه مذاکرات و این که جنگ راه حل نیست تاکید شده است.


به گزارش خبرگزاری دید: نشست میان‌افغانی که برای دو روز(چهارشنبه و پنجشنبه) در تهران برگزار شده بود، اعلامیه‌ای صادر کرد. در این نشست هیئت افغانستان را محمد یونس قانونی و هیئت طالبان را ملا عباس استانکزی رهبری می‌کردند.
در اعلامیه پایانی این نشست، آمده ‌است که هر دو هیئت از مساعی و حسن نیت ایران در مورد تامین صلح در افغانستان و مهمان‌نوازی تهران ابراز امتنان می‌کنند.
طبق اعلامیه، هیئت‌های دولت و طالبان با درک مشترک از خطرات ناشی از ادامه جنگ، به توافق رسیدند که جنگ راه حل مسئله افغانستان نبوده و باید همهه تلاش‌ها در جهت رسیدن به راه حل سیاسی و صلح‌آمیز توجیه گردد.
در این اعلامیه آمده ‌است که گفت‌وگوها در فضایی صمیمانه صورت گرفت و همه مسایل به‌صورت مفصل و با صراحت مطرح شده‌ است.
در اعلامیه پایانی نشست بین‌الافغانی تهران آمده‌ است که هیئت‌های دولت و طالبان تصمیم گرفتند مواردی را که ضرورت به مشورت و وضاحت بیش‌تر دارد مانند ایجاد میکانیزم گذار از جنگ به صلح دایمی، نظام اسلامی مورد توافق و نحوه دستیابی به آن طی نشست بعدی که در نزدیک‌ترین فرصت ممکن دایر خواهد شد مورد بحث قرار داده، به نتیجه برسند.
در این اعلامیه آمده ‌است که طرف‌ها نشست تهران را فرصت و زمینه جدیدی برای تقویت راه حل سیاسی معضل افغانستان می‌دانند.
دوطرف حملاتی را که خانه‌های مردم، مکاتب، مساجد و شفاخانه‌ها را هدف قرار داده، باعث تلفات ملکی می‌شود و همچنین تخریب تاسیسات عامه را به شدت تقبیح کرده، خواستار به سزا رساندن عاملان آن شده‌اند.
نشست بین‌الافغانی تهران در حالی برگزار شده که مذاکرات دوحه تاکنون نتیجه نداده‌ است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا