آخرین اخباراسلایدشوجهانخبر های مهمسیاست

اعلامیه ۱۰۰ کشور جهان برای صدور اسناد سفر به شهروندان افغانستان

خبرگزاری دید: در حالی که مهلت خروج امریکا از افغانستان و تخلیه کابل به پایان می‌رسد، نزدیک به ۱۰۰ کشور به شمول امریکا اعلامیه‌ای را در مورد تضمین سفر پس از این مهلت منتشر کرده‌اند.


این اعلامیه مشترک روز یک‌شنبه‌شب(۷ سنبله) از سوی وزارت خارجه امریکا منتشر شده است. آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه امریکا در توییتی گفته است که طالبان را به تضمین سفر متعهد نگه خواهند داشت.
این کشورها متعهد شده‌اند که به افراد در معرض خطر و کسانی که با این کشورها کار کرده‌اند، اسناد سفر صادر کنند.
در اعلامیه آمده است که این کشورها به سفر آزادانه شهروندان خارجی، افغان‌هایی که با این کشورها کار کرده‌اند و افراد در معرض خطر، متعهد هستند.
نزدیک به ۱۰۰ کشور در این اعلامیه مشترک تاکید کرده‌اند که از طالبان اطمینان گرفته‌اند که به همه اتباع خارجی و هر شهروند افغان که دارای مجوز سفر از این کشورها باشند اجازه داده می‌شود تا به روشی ایمن و منظم به نقاط عزیمت و سفر به خارج از کشور ادامه دهند.
هم‌چنان گفته شده است که از طالبان تعهد و انتظار واضح وجود دارد که افراد مزبور به این‌کشورها سفر کنند.
طالبان نیز گفته‌اند، به کسانی که مجوز سفر دارند اجازه می‌دهند که سفر کنند.
این اعلامیه ابتدا از سوی امریکا، آلبانیا، استرالیا، بلژیک، بلیز، بلغارستان، بورکینافاسو، کیپ ورد، کانادا، جمهوری افریقای جنوبی، کلمبیا، کاستاریکا و ساحل عاجل منتشر شد.
سپس کشورهای کرواسیا، جمهوری دموکراتیک کانگو، دنمارک، جیبوتی، جمهوری دومینیکن، السالوادور، استونیا، اسواتینی، ایالات فدرال میکرونزی، فیجی، فنلند، فرانسه ، گابن، گرجستان، آلمان، غنا، یونان، گینه، گویان، هائیتی، هندوراس، ایسلند، ایرلند، اسرائیل، ایتالیا، جاپان، اردن، قزاقستان، کنیا، کریباتی، قرغیزستان، لتوانیا، لبنان، لیبریا، لیبیا، لیتوانی، لوکزامبورگ، ماداگاسکار، مالدیو، مالت، جزایر مارشال، مولداوی، مونته نگرو، مراکش، نائورو، هالند، نیوزیلند، نیجر، مقدونیه شمالی، ناروی، پالائو، پاپوآ گینه‌نو، لهستان، پرتگال، جمهوری قبرس، کوریای جنوبی، جمهوری کوزوو، رومانیا، رواندا، دبیرکل سازمان پیمان اتلانتیک شمالی، سنگال، صربستان، سیرالئون، اسلووا کیا، اسلوونیا، سومالیا، اسپانیا، سنت کیتس و نویس، سودان، سورینام، سویدن، سویس، باهاما، گامبیا، نماینده عالی اتحادیه اروپا در امور خارجی و سیاست امنیتی، توگو، ترینیداد و توباگو، ترکیه، اوگاندا، اوکراین، اتحادیه کومور، بریتانیا، وانواتو، یمن و زامبیا به آن پیوسته‌اند.
روند تخلیه کابل در بیست‌وچهارم اسد پس از تصرف پایتخت توسط طالبان آغاز شد و هزاران نفر به میدان هوایی کابل هجوم بردند. روز پنج‌شنبه انفجاری نیز در یکی از دروازه‌های میدان هوایی در میان انبوهی از جمعیت به وقوع پیوست که ۱۷۰ کشته برجای گذاشت. داعش مسئولیت این حمله را برعهده گرفت.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا