آخرین اخبارجهانسیاست

اعلام حالت اضطرار در منطقه خودمختار قره‌قلپاقستان از سوی تاشکند

خبرگزاری دید: به دنبال اعتراضات گسترده در منطقه خودمختار قره‌قلپاقستان به طرح تعدیل قانون اساسی ازبیکستان، رییس جمهور این کشور این طرح را لغو و به مدت یک ماه حالت اضطرار در این منطقه اعلام کرد.

اعلام حالت اضطرار در منطقه خودمختار قره‌قلپاقستان از سوی تاشکند

پس از اعتراضات گسترده در منطقهٔ خودمختار قره‌قلپاقستان به طرح تعدیل قانون اساسی ازبیکستان که وضعیت حقوقی این منطقه را تغییر می‌داد، رییس جمهور این کشور این طرح را لغو و برای یک ماه حالت اضطرار در این منطقه اعلام کرده است.
دفتر شوکت میرضیایف رییس جمهور ازبیکستان در بیانیه‌ای گفته است که رییس جمهور «به منظور تامین امنیت شهروندان، دفاع از حقوق و آزادی‌های آن‌ها و بازگرداندن حاکمیت قانون و نظم» برای یک ماه فرمان حالت اضطرار صادر کرده است.
شیرزاد اسدوف سخنگوی ریاست‌ جموری ازبیکستان گفته است که شوکت میرضیایف رییس جمهور این کشور ساعاتی قبل وارد شهر نوکوس شده است.

وی افزود: اکنون رییس دولت در حال برگزاری نشستی با معاونان جوکارگی کِنِس، نمایندگان نسل قدیمی و فعالان قره‌قلپاقستان است.
به گفته وی، روند بحث رییس جمهور ازبیکستان در مورد اصلاحات و الحاقات به قانون اساسی همچنان ادامه دارد. بر اساس بررسی نظرات ساکنان قره‌قلپاقستان، حفظ نسخه‌های فعلی مواد ۷۰، ۷۱، ۷۲، ۷۴، ۷۵ قانون اساسی ازبیکستان ضروری است.
قره‌قلپاقستان در منطقه شمال غربی ازبیکستان موقعیت دارد و در آن مردم قره‌قلپاق که یک گروه اقلیت قومی متمایز با لسان خاص می‌باشد، زندگی می‌کنند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا