آخرین اخبارافغانستانخبر های مهمسیاست

اعلام موجودیت «حرکت ملی صلح و عدالت» و تاکید بر مذاکره با طا-لبان!

خبرگزاری دید: جریان سیاسی «حرکت ملی صلح و عدالت افغانستان» ضمن اعلام موجودیت، بر مذاکره با طا-لبان و احیای روند صلح دوحه تاکید کرد. حنیف اتمر، معصوم استانکزی و برخی مقامات دولت پیشین از اعضای این حرکت هستند.


حنیف اتمر در مراسم افتتاحیه این حرکت که امروز شنبه (۲۳ میزان) به ‌صورت آنلان برگزار شد، نبود یک نظام مشروع در کشور را «مشکل بنیادی» خواند و بر برقراری نظام مشروع از طریق «رای مردم» تاکید کرد.
اتمر افزود که اگر نظام مشروع در افغانستان ایجاد نشود، نه‌تنها بحران در افغانستان فراگیرتر می‌شود، بلکه مشکلات جدی را برای منطقه و جهان نیز به وجود خواهد آورد.
اتمر اما تاکید کرد که برای نجات کشور از بحران موجود، راه‌حل را «در تداوم جنگ تحت هر عنوان و از هر طرفی که باشد» نمی‌داند و همچنان رسیدن به «صلح پایدار» بدون شکل‌گیری نظام مشروع «متکی به اراده مردم» ممکن نیست.
او گفت که توافق‌نامه صلح دوحه سرآغاز سقوط نظام جمهوریت بود و مفاد این توافق‌نامه «از سوی طرفین» عملی نشده است.
به گفته او، از چهار مورد عمده توافق‌نامه دوحه، تنها خروج نیروهای خارجی و آن هم «به‌صورت نیم‌بند» عملی شده است.
او از طا-لبان خواست که مطابق تعهداتش در توافق‌نامه دوحه، مذاکرات بین‌الافغانی را برگزار کنند تا به «توافق سیاسی همه‌شمول» برسند و از جامعه جهانی نیز خواست که از این روند حمایت کند.
اتمر در بخشی از سخنانش به سقوط جمهوریت نیز اشاره کرده سه موضوع را عامل سقوط آن عنوان کرد.
او خواستار ایجاد میکانیزمی برای پاسخگو کردن سران دولت جمهوری شده و گفت که آماده است خودش نیز در این تحقیق پاسخگو باشد.
به باور آقای اتمر، سران جمهوریت، عدم پابندی طا-لبان به تعهدات توافقنامه دوحه و برخی کشورها و چهره‌های خارجی عاملان اصلی سقوط نظام جمهوری هستند.
«حرکت ملی صلح و عدالت» در حالی اعلام موجودیت می‌کند که برخی از بنیان‌گذاران آن، از جمله حنیف اتمر به‌عنوان وزیر امور خارجه و معصوم استانکزی رییس عمومی امنیت ملی، مدت زیادی رهبری دیپلماسی و مهم‌ترین سکتور امنیتی حکومت ساقط شده قبلی را برعهده داشتند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا