آخرین اخبارتحلیلترجمهجهانسیاست

افریقای جنوبی؛ کانال تمویل وابسته‌های داعش

تیم نظارتی سازمان ملل همچنان گزارش‌هایی دریافت می‌کند مبنی بر این‌که داعش و رقیبش القاعده از ارزهای رمزنگاری‌شده برای درخواست کمک‌های مالی و فعالیت‌های حمایتی استفاده می‌کنند

افریقای جنوبی؛ کانال تمویل وابسته‌های داعش

بر اساس گزارش شورای امنیت سازمان ملل متحد، گروه‌های وابسته به داعش از حمایت مالی حامیان خود در افریقای جنوبی برخوردار هستند. این سند که در هفته جاری منتشر شد، می‌گوید اوگاندایی‌ها و کنیایی‌ها در کشورهایی از جمله افریقای جنوبی ثروت تولید می‌کنند و درآمدهای حاصل از آن را برای یک گروه شورشی (نیروهای دموکراتیک متفقین) در جمهوری دموکراتیک کنگو که با داعش سوگند وفاداری یاد کرده است، می‌پردازند. این گروه همچنین از صاحبان مشاغل اوگاندا کمک مالی دریافت می‌کند. این گزارش به نقل از کشورهای عضو می‌گوید، توانایی رهبری داعش برای هدایت و حفظ کنترول بر جریان‌های مالی به گروه‌های وابسته جهانی همچنان مقاوم است. با وجود این‌که قدرت داعش در عراق و سوریه به شدت کاهش یافته است، جایی که زمانی مناطق وسیعی از خاک را در اختیار داشت، اکنون تمرکز تبلیغاتی آن با گروه‌هایی که بیعت کرده‌اند، از جمله آن‌هایی که در افغانستان و آفریقا هستند، تغییر کرده است.
در نیجریه، جمهوری دموکراتیک کنگو و موزامبیک، شرکت‌های وابسته ویرانی به بار آورده‌اند. بر اساس این گزارش، رهبری داعش معاملات مربوط به وابستگان جهانی را هدایت می‌کند و گیرندگان آن شامل شاخه آن در افغانستان نیز است. کمک های مالی به وابستگان افریقایی از طریق دفتر این گروه در سومالی انجام می‌شود.
سازمان ملل می‌گوید: «یکی از کشورهای عضو بر اهمیت نوظهور افریقای جنوبی در تسهیل انتقال وجوه» از رهبری داعش به وابستگانش در این قاره تاکید دارد. تیم نظارت ملل متحد از چندین تراکنش بزرگ با مجموع بیش از یک میلیون دالر آگاه است.
در همین حال، ایالات متحده در ماه مارچ چهار نفر را که در افریقای جنوبی زندگی می‌کردند، به اتهام سوء‌استفاده از سیستم مالی این کشور برای تسهیل تامین مالی شاخه‌ها و شبکه‌های داعش در سراسر افریقا تحریم کرد. تیم نظارتی سازمان ملل همچنان گزارش‌هایی دریافت می‌کند مبنی بر این‌که داعش و رقیبش القاعده از ارزهای رمزنگاری‌شده برای درخواست کمک‌های مالی و فعالیت‌های حمایتی استفاده می‌کنند.
بر اساس این گزارش، الشباب مستقر در سومالی قدرتمندترین شاخه افریقایی القاعده، سالانه ۲۴ میلیون دالر را جهت خرید سلاح و مواد منفجره در اختیار دارد. درآمد این گروه بالغ بر چیزی بین ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون دالر است.

نویسنده

متیو هیل

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا