اسلایدشواقتصاد و توسعه

افزایش بی‌سابقه‌ واردات سگرت به کشور

براساس گزارش، در سال مالی ۱۳۹۴ خورشیدی حدود ۳۹۱ میلیون قوطی سگرت به ارزش ۸۷ میلیون دالر امریکایی بدون در نظر داشت معیارها و الزامات قانونی در این زمینه از کشورهای خارج وارد شده که ۳۲ میلیون دالر نسبت به سال‌های قبل افزایش یافته است.
اتاق تجارت و صنایع و اداره‌ی احصاییه‌ی مرکزی کشور گفته است که در سال مالی ۱۳۹۲ خورشیدی ۲۰۸ میلیون قوطی سگرت به ارزش ۴۱ میلیون دالر امریکایی، در سال ۱۳۹۳ خورشیدی ۲۲۲ میلیون قوطی سگرت به ارزش ۵۵ میلیون دالر و در سال مالی ۱۳۹۴ خورشیدی ۳۹۱ میلیون قوطی سگرت به ارزش ۸۷ میلیون دالر وارد کرده است.
به نقل از روزنامه اقتصادی افغانستان(ودصم) در میان کشورهای صادرکننده‌ی سگرت به افغانستان، کوریای جنوبی با صادرات نزدیک به ۳۰ میلیون دالر در جایگاه نخست، قزاقستان با صادرات بالاتر از ۵ میلیون دالر در جایگاه دوم، پاکستان با صادرات نزدیک به ۴ میلیون دالر در جایگاه سوم و جاپان با صادرات نزدیک به ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار دالر در جایگاه چهارم، قرار دارد.
همچنان آلمان، چین، امریکا، امارات متحده‌ی عربی و ارمنستان از دیگر صادرکنندگان بزرگ سگرت به افغانستان‌اند که به ترتیب در رده‌های بعدی قرار گرفته‌اند.
در این حال، براساس آمارهایی وزارت صحت عامه مربوط سال ۱۳۹۰ خورشیدی، تعداد افرادی که سن‌شان بالاتر از ۱۵ سال‌اند و تنباکو مصرف می‌کنند، ۳۵.۲ درصد از باشندگان افغانستان را تشکیل می‌دهد و نزدیک به ۵۰ درصد از مردم افغانستان با دود غیرمستقیم سگرت در تماس‌اند.
گفتنی است که هنوز روشن نیست که افغانستان در سال مالی ۱۳۹۵ خورشیدی چه‌مقدار سگرت وارد کرده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا