آخرین اخباراسلایدشوجهان

افزایش بی‌سابقه «سلفی‌ها»، آلمانی‌ها را نگران کرده است


سازمان‌های استخباراتی آلمان با ابراز نگرانی از افزایش بی‌سابقه « سلفی‌ها » در آلمان می‌گویند که اکنون بیش از هر زمان دیگری افرادی با ایدئولوژی سَلَفی در این کشور زندگی می‌کنند.
رییس حفاظت از قانون اساسی یا استخبارات داخلی آلمان گفته است که در کنار این، اسلام‌گرایان قفقاز شمالی نیز مایه نگرانی برای آلمان است.
به نقل از دویچه وله، هانس گئورگ ماسن رییس استخبارات داخلی آلمان گفت که شمار پیروان ایدئولوژی بنیادگرای سَلَفی در آلمان، «بیش از هر زمان دیگر» بلند رفته است.
استخبارات داخلی آلمان شمار آن‌ها را ۱۰ هزار و ۸۰۰ نفر ذکر کرده است، در حالی که در دسمبر سال گذشته این رقم ۹۷۰۰ نفر بود.
او افزوده است که: به دلیل «انشعابِ» رو به افزایش حلقه‌های سَلَفی و ترویج این ایدئولوژی در حریم خصوصی، مقام‌ها به سختی می‌توانند بر آن نظارت داشته باشند.»
بنابر گفته‌های این مقام امنیتی آلمان، اکنون سلفی‌ها از تبلیغات در مساجد و معابر خودداری می‌کنند و به روش تبلیغات از انترنت و تقسیم شدن به گروه‌های کوچک رو آورده‌اند که پی‌گیری آن مشکل‌تر است.
از سویی‌هم، مقامات آلمان از افزایش شبکه‌های « زنان سلفی » ابراز نگرانی کرده و گفته‌اند که دسترسی به آن‌ها مشکل‌تر از شبکه‌های مردان سلفی است.
هرچند جنبش‌های سلفی به عنوان جریان‌های تروریستی شناخته نمی‌شوند، ولی به باور کارشناسان امور دینی و عقیدتی؛ می‌تواند تخته خیز به سوی تروریزم باشد.
سال گذشته وزارت داخله آلمان یک کمپاین بزرگ سلفی‌ها را که برای جذب پیروان جدید با نام « اقراء» ممنوع کرد که در آن، سلفی‌ها از عابران با اصرار زیاد می‌خواستند قرآن بخوانند.
مهاجران مسلمان قفقاز شمالی نیز برای امنیت آلمان یک تهدید بزرگ تلقی می‌شود، و گفته می‌شود که ۵۰۰ فرد افراطی از جمهوری‌های چیچن، داغستان و اینگوشیتیا در آلمان زندگی می‌کنند.
ماسن گفت که تمایل این افراد به خشونت، ورزش‌های رزمی و تسلیحاتی که بسیاری اسلام‌گرایان قفقاز شمالی در اختیار دارند، نیازمند توجه مقام‌های امنیتی آلمان است.
او تشریح کرد که بسیاری از این اسلام‌گرایان، تجربه‌های جنگی دارند و نه تنها در جنگ‌های چیچن بلکه در منازعه جاری در عراق و سوریه نیز، شرکت داشته‌اند.
گفتنی است که موج برگشت تندروانی که پس از متلاشی شدن گروه تروریستی داعش به اروپا فرار کرده‌اند برای کشورهای اروپایی مبدل به نگرانی‌های امنیتی شده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا