آخرین اخباراسلایدشوافغانستانگزارش

افزایش جرایم جنایی در کابل؛ شهروندان نگران!


کابل شهری که از دهه‌ها بدین‌سو طعمه ناامنی، جرایم جنایی و فعالیت‌های تبهکارانه است.
شماری از باشندگان کابل از افزایش جرایم جنایی در این شهر به ستوه آمده‌اند، آن‌ها می‌گویند، کم‌کاری دولت در عرصه امنیت و کاهش جرایم جنایی از علت‌های افزایش فعالیت مجرمان است.
به گفته آن‌ها پایتخت مکان مصون برای جان، پول نقد و اموال آن‌ها نیست و این روزها شهر شاهد وقوع ده‌ها جنایت به ویژه قتل و کشتار است، که بیش‌تر مورد سوء‌قصد افراد غیرمسئول با صلاح‌های دولتی و موترهای شیشه سیاه قرار می‌گیرد.
یک منبع که نخواست اسمش ذکر شود، به خبرگزاری دید می‌گوید:« دو هفته قبل در شهر کابل، افراد مسلح یک جوان را در مقابل چشمان مردم کشتند و پولیس سه ساعت بعد به محل حادثه آمد.»
اسما محمدی، یک تن از آموزگاران، وجود جرایم جنایی در شهر را یک چالش بزرگ برای شهروندان می‌داند و می‌گوید:« این شهر برایم مانند زندان شده است، گشت و گذار در شهر این روزها عاری از هراس و دلهره نیست، هر لحظه در فکر این هستیم که مبادا رویدادی به وقوع بپیوندد.»
با افزایش روزافزون جرایم جنایی در شهر کابل، بخش زیادی از باشندگان مصمم به فرار از کشور می‌شوند، آن‌ها ناامنی و رویدادهای بد اجتماعی را برای ادامه زندگی سالم و آرام، پرخطر و دشوار می‌دانند.
به گفته برخی باشندگان، رویدادهای گوناگون مانند: قتل، سرقت مسلحانه، اختطاف، تجاوز جنسی، کلاهبرداری و سرقت‌های خیابانی… در شهر آرامش آن‌ها را برهم زده است. آنها از نهادهای دولتی خواستار طرح زود هنگام برای کاهش این بحران‌ها هستند.
عتیق الله امرخیل، کارشناس مسایل امنیتی ضعف نهادهای امنیتی را در عرصه تامین امنیت و تدابیر و پیشگیری کاهش جرایم جنایی، ازعوامل افزایش رویدادهای تبهکارانه در کشور می‌داند و می‌گوید:« نهادهای امنیتی از لحاظ مسایل کشفی و استخباراتی باید افراد را در نقاط مختلف شهر موظف کنند تا به صورت مخفی از وقوع رویدادها با خبر شده تا سعی بر محو و خنثی‌سازی آن صورت گیرد.»
به گفته آقای امرخیل، نهادهای امنیتی در شناسایی و گرفتاری گروه‌های قدرتمند مافیایی ناتوان است که سبب اختطاف و سازماندهی حملات انتحاری و انفجار در کشور می‌شود.
بصیر مجاهد، سخنگوی فرماندهی پولیس کابل با تایید افزایش جرایم جنایی در ماه‌های پسین می‌گوید:« در طی یک ماه قبل ۳۹۵ تن را به جرم جرایم جنایی گرفتار کردیم.»
آقای مجاهد در پاسخ به ادعای شهروندان کابل در عرصه عملکرد ضعیف نهادهای امنیتی در قبال باندهای مافیایی می‌گوید که قانون بر همه یکسان تطبیق می‌شود و هیچ گروه مافیایی نمی‌تواند از چنگ قانون فرار کند.
این در حالی‌ست که طی چند ماه پسین، افزایش جرایم جنایی در شهر کابل شهروندان را نگران کرده و آرامش آن‌ها را برهم زده است. شهروندان کابل نیز بارها صدای اعتراض‌شان را نسبت به افزایش جرایم به نهادهای امنیتی رسانده‌اند، اما نه تنها‌ که باعث بهبود وضعیت نشد که شهروندان شاهد افزایش رویدادهای جنایی نیز هستند.
شمیمه احدی- خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا