آخرین اخبارافغانستانسیاست

افزایش رفت‌وآمدهای مقامات آلمانی در پی تنش‌ها میان کابل و بلخ


رفت‌وآمد مقامات آلمانی پس اوج گرفتن تنش‌ها میان عطا محمد نور و اشرف غنی در پی اقدام یک‌جانبه ارگ برای برکناری آقای نور از ولایت، افزایش یافته است.
در حالی که شمال افغانستان حوزه استحفاظی نیروهای آلمانی محسوب می‌شود، ظاهراً بالا گرفتن تنش میان کابل و بلخ سبب نگرانی مقامات آلمانی شده است.
به گزارش خبرگزاری دید، پس از سفر وزیر دفاع آلمان به افغانستان، «زیگمار گابریل» وزیر خارجه این کشور نیز در سفری غیر منتظره از کابل دیدار کرده است.
وزیرخارجه آلمان در جریان این سفر به صورت جداگانه با اشرف‌غنی رییس جمهور افغانستان، عبدالله عبدالله رییس اجرایی دولت و صلاح‌الدین ربانی رییس جمعیت و وزیر خارجه کشور دیدار کرده است.
چند روز پیش نیز «اورزولا فون دیرلاین» وزیر دفاع آلمان در سفرش به شمال افغانستان از نیروهای آلمانی مستقر در ولایت بلخ دیدار کرد.
شمال افغانستان و به ویژه ولایت بلخ حوزه استحفاظی نیروهای آلمانی محسوب می‌شود که کشمکش‌های اخیر بین اشرف غنی و عطامحمد نور سبب نگرانی آلمانی‌ها شده است.
وزیر خارجه آلمان در دیدار با ربانی رهبر حزب جمعیت اسلامی افغانستان تاکید کرده که آلمان اهمیت فوق‌العاده‌ای برای روابط خود با افغانستان قایل است.
برخی از کارشناسان معتقدند که عطامحمد نور روابط خوبی با نیروهای آلمانی دارد و احتمالاً مقامات آلمانی برای تشویق اشرف غنی به صرف نظر از برکناری عطامحمد نور تلاش می‌کنند

اوایل هفته جاری اشرف غنی با اعلام اینکه استعفانامه عطامحمد نور را پذیرفته است، «انجنیرداوود» را به عنوان والی جدید ولایت بلخ تعیین کرد.
رهبر حزب جمعیت اسلامی نیز در واکنش به این موضوع به ارگ هشدار داده که درباره برکناری عطامحمد نور از ولایت بلخ تجدید نظر کند، در غیر این صورت حزب جمعیت از تمام گزینه‌های احتمالی علیه دولت استفاده خواهد کرد.
نظامیان آلمانی در ۱۶ سال گذشته و از زمان حمله امریکا به افغانستان تاکنون در این کشور حضور دارند.
اکنون نیز بیش از یک هزار نظامی آلمانی در افغانستان حضور دارند که بیشتر آن‌ها در شمال افغانستان و در شهر مزارشریف مستقر هستند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا