آخرین اخبارآزادی بیاناسلایدشوافغانستانامنیت و حوادثخبر های مهم

افزایش سوءقصدها به جان خبرنگاران در کشور

خبرگزاری دید: اتحادیه ملی روزنامه‌نگاران کشور اعلام کرد که در یک هفته اخیر بیش از پنج مورد خشونت در برابر خبرنگاران در بخش‌های گوناگون به ثبت رسیده است.

اتحادیه ملی روزنامه‌نگاران افغانستان اعلام کرد در یک هفته اخیر بیش از پنج مورد خشونت در برابر خبرنگاران در بخش‌های گوناگون این کشور به ثبت رسیده است.
به گفته این اتحادیه، در جریان هفته جاری خبرنگاران در ولایت‌های کابل، تخار، کندز و بلخ شاهد خشونت‌های فیزیکی و بازداشت‌های خود سرانه بوده‌اند.
شامگاه پریروز جاوید یوسفی خبرنگار خبرگزاری افق هنگامی که به سوی خانه می‌رفت، در حوزه سیزدهم امنیتی شهر کابل هدف حمله افراد مسلح ناشناس قرار گرفت و شدیداً زخمی شد.
این در حالی است که یوسفی گفته با کسی دشمنی شخصی ندارد و افراد مسلح وسایل شخصی‌اش، از جمله پول و تیلفون همراهش را نیز سرقت کرده‌اند.
وی درباره این حادثه گفت: «چهار تن بودند که من را تعقیب می‌کردند و دو نفر به من حمله کردند و به چاقو به شانه‌ام ضربه زدند. من خونریزی شدیدی داشتم».
بهنود بهنود خبرنگار گفت: «بخش اطلاعات حق همه است و این کار خبرنگاران جرم و یا در تضاد با حکومت نیست».
همزمان با این، فیصل نوری خبرنگار خبرگزاری پیشگو و نماینده انجمن روزنامه‌نگاران آزاد در ولایت کندز روز گذشته از سوی اداره محلی به علت نامعلوم بازداشت شده و پس از چندین ساعت بازپرسی دوباره آزاد شده است.
نوری گفت: «این چنین رویدادها خبرنگاران را دلسرد از کار می‌کند. تا زمانی که من به امنیت ملی برده نشدم، نمی‌دانستم که مرا کجا می‌برند».
حفیظ الله بارکزی ریس عمومی شورای روزنامه‌نگاران افغانستان گفت: «افرادی که سبب خشونت در برابر خبرنگاران می‌شوند باید از سوی حکومت شناسایی و بازداشت شوند».
در همین حال، شماری از خبرنگاران و نهادهای پشتیبان خبرنگاران می‌گویند که حکومت تازه به تعهداتش در راستای پشتیبانی از آزادی بیان کمتر عمل می‌کند.
مسرور لطفی مسئول رسانه‌ای اتحادیه ملی روزنامه‌نگاران افغانستان گفت: «اعمال خشونت در برابر خبرنگاران پذیرفتنی نیست و باید برای پیگیری این رویدادها حکومت جدی عمل کند».
اما وزارت داخله طا-لبان می‌گوید که به بررسی پرونده‌های خشونت در برابر خبرنگاران رسیدگی می‌کند.
عاقل عزام معاون سخنگوی وزارت داخله گفت: «حکومت در راستای رسیدگی به پرونده‌های خشونت جدی عمل کرده و افراد دخیل در این رویدادها را شناسایی و مجازات می‌کنند».
این در حالی است که کمیته بین‌المللی مصئونیت خبرنگاران در گزارش جدیدش گفته است که در سال ۲۰۲۱ میلادی در ۳۷ کشور نزدیک به ۳۰۰ خبرنگار زندانی شده‌ و ۴۲ خبرنگار دیگر نیز کشته شده اند که بیشتر آنان در افغانستان بوده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا