آخرین اخبارافغانستاناقتصاد و توسعهخبر های مهم

افزایش ۱۹ درصدی میزان صادرات کشور در سال گذشته میلادی

وزارت صنعت و تجارت دستاوردهای اساسی‌اش را در سال ۲۰۱۸ میلادی گزارش داده و بیان می‌کند که میزان صادرات کشور در سال گذشته میلادی ۱۹ درصد افزایش یافته است.

وزارت صنعت و تجارت دستاوردهای اساسی‌اش را در سال ۲۰۱۸ میلادی گزارش داده و بیان می‌کند که میزان صادرات کشور در سال گذشته میلادی ۱۹ درصد افزایش یافته است.
به گزارش خبرگزاری دید، مصرف بیش از ۹۶ درصد بودجه انکشافی، ارتقای جایگاه افغانستان در شاخص‌های کسب‌وکار بانک جهانی، تسهیلات در روند ثبت و صدور جواز نامه‌ها، انکشاف صادرات، فراهم‌سازی مسیرهای بدیل ترانزیتی و پارک‌های صنعتی؛ مهمترین فعالیت‌های این وزارت را تشکیل می‌دهد.
اجمل عبدالرحیمزی معین مالی و اداری وزارت صنعت و تجارت که امروز چهارشنبه در یک نشست خبری گفت:«افغانستان با اجرای رفورم و اصلاحات در شاخص‌های کسب و کار بانک جهانی به ویژه شاخص‌های آغاز تجارت، حمایت از سرمایه‌گذاری‌های کوچک، حل منازعات، اخذ قرضه‌ها واخذ مجوز ساختمانی؛ ۱۶ رده از جایگاه عمومی‌اش صعود کرده و در میان ۱۹۰ کشور جهان، به دلیل ایجاد بیشترین اصلاحات کشور پیشتاز شناخته شده است.
کاهش هزینه اخذ جواز سرمایه‌گذاری از ۳۰ هزار افغانی به ۱۰۰ افغانی، افزایش مدت زمان اعتبار جواز از یک سال به سه سال، کاهش طی مراحل اخذ جواز از ۲۸ قدمه به ۸ قدمه و آغاز پروسه چتر واحد برای ثبت و صدور جوازهای سکتوری؛ از جمله تسهیلاتی است که در روند ثبت و صدور جواز نامه‌ها طی سال ۲۰۱۸ میلادی عملی شده است.
بر اساس احصاییه و ارقام موجود میزان صادرات کشور در ۹ ماه سال ۲۰۱۸ میلادی به تناسب ۹ ماه سال ۲۰۱۷، نوزده درصد افزایش را نشان می‌دهد. همچنان به ابتکار وزارت صنعت و تجارت برای اولین بار استراتژی ملی انکشاف صادرات تدوین و تصویب شده است که ۶ اولویت با ظرفیت بالا را برای رشد صادرات، اشتغال‌زایی و نوآوری مشخص می‌کند و شامل میوه‌های خشک، میوه‌های تازه و سبزیجات، زعفران، سنگ مرمر و گرانیت، قالین و سنگ‌های قیمتی می‌شود.
گشایش دهلیزهای هوایی برای افغانستان، فرصت موثر به هدف دسترسی و انتقال کالاهای تجارتی به مارکیت‌های بین‌المللی است.
درحال حاضر کالای صادراتی افغانستان از طریق دهلیزهای هوایی کابل- دهلی، کابل- ممبی، کابل- ریاض، کابل- استانبول، کابل- دبی، کابل- آلماتا، کابل- روسیه، افغانستان- کشورهای اتحادیه اروپا وافغانستان- چین صادر می‌گردد. تا اکنون حدود بیشتر از ۵۲۰۰ تن کالای صادراتی از طریق دهلیزهای هوایی در بیشتر از ۴۰۶ پرواز صادر گردیده است که ارزش مجموعی آن به بیش از ۱۰۰ میلیون دالر امریکایی می‌رسد.
در همین حال در حدود دو ماه گذشته نزدیک به ۱۰۰۰ تُن جلغوزه از طریق دهلیز هوایی به چین صادر شده است.
در بخش فراهم‌سازی مسیرهای بدیل ترانزیتی در سال ۲۰۱۸ به آغاز فعالیت مسیر راه لاجورد می‌توان اشاره کرد. در ماه دسمبر سال ۲۰۱۸ میلادی اولین محموله صادراتی افغانستان از مسیر راه لاجورد با گذشتن از کشورهای ترکمنستان، آذربایجان و گرجستان؛ به ترکیه انتقال یافت. این مسیر همچنان زمنیه خوبی برای انتقال کالاهای صادراتی افغانستان به کشورهای اروپایی به حساب می‌آید.
گفتنی است که وزارت صنعت و تجارت توانسته است در سال مالی ۱۳۹۷ بیش از ۹۶ درصد بودجه انکشافی‌اش را مصرف کند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا