آخرین اخبارافغانستاناقتصاد و توسعهگزارش

افزایش ۲۲ درصدی تولید زعفران در کشور

وزارت زراعت، آبیاری و مالداری با ارایه آمار نهایی از میزان تولید زعفران در افغانستان در سال ۱۳۹۷ خورشیدی، می‌گوید که میزان تولید زعفران با ۲۲ درصد افزایش، به حدود سیزده متریک تن رسیده است.


وزارت زراعت، آبیاری و مالداری با ارایه آمار نهایی از میزان تولید زعفران در افغانستان در سال ۱۳۹۷ خورشیدی، می‌گوید که میزان تولید زعفران با ۲۲ درصد افزایش، به حدود سیزده متریک تن رسیده است.
به گزارش خبرگزاری دید، اکبر رستمی سخنگوی وزارت زراعت، آبیاری و مالداری گفته است که امسال ۳۱ هزار و ۲۲۰ جریب زمین در ۳۳ ولایت زعفران کشت شده و از آن ۱۲ هزار و ۹۵۵ کیلو گرام، نزدیک به سیزده متریک تن، زعفران به دست آمده است.
او گفت که امسال تولید زعفران در افغانستان ۲۲ درصد افزایش داشته است.
آقای رستمی می‌گوید که میزان تولید زعفران در سال ۱۳۹۶ خورشیدی به ۱۰.۶ تن رسیده بود.
سخنگوی وزارت زراعت گفت که طی سال جاری زعفران بیش‌ترین رشد و صادرات را داشته است.
ولایت‌های هرات، فاریاب، قندهار، بلخ، سرپل و فراه به ترتیب بیش‌ترین میزان تولید زعفران را در سال جاری داشته‌ است. تنها ولایت هلمند در جنوب کشور امسال شاهد کشت زعفران نبوده است.
اکبر رستمی می‌گوید که نزدیک به نود درصد محصولات زعفران به خارج از کشور صادر می‌شود.
وی گفت:‌« درآمد زعفران‌‌کاران و دهقانان در سال جاری از بابت فروش پیاز و تار زعفران در بازارهای محلی حدود هفده میلیون دالر برآورد شده، با توجه به این که بیش‌ترین زعفران افغانستان، یعنی بالاتر از نود درصد زعفران به کشورهای خارجی صادر می‌شود. بها یا قیمت زعفران بدون شک در بازارهای بین‌المللی سه‌ برابر افزایش می‌یابد. اگر در شرایط کنونی قیمت ۱کیلوگرام زعفران در بازارهای داخلی شصت‌ تا هفتاد هزار افغانی است، وقتی که صادر می‌شود قیمت آن سه برابر افزایش می‌یابد.»
سخنگوی وزارت زراعت ابراز داشت که این وزارت در سال جاری ۱۳۶ میلیون افغانی برای رشد کشت زعفران سرمایه‌گذاری کرده که در نتیجه‌ این سرمایه‌گذاری ۲۰۸۳ قطعه نمایشی زعفران توسط وزارت زراعت، دهقانان و برخی از موسسات در ۳۱ ولایت ایجاد شده‌ است.
او گفت که در سال جاری تحقیق بالای کشت و تولید زعفران به شکل گل‌خانه‌ای آن نیز به کمک کشور چین آغاز شده است.
آقای رستمی افزود نتیجه تولید زعفران از طریق ایجاد گل‌خانه‌ها در ولایت‌های کابل، بامیان و دایکندی قناعت‌بخش بوده است.
هم‌چنین در جریان سال جاری بیش از صد پایه ماشین خشک‌کننده‌ زعفران نیز به زعفران‌کاران در ۳۱ ولایت توزیع و در عین حال شش مرکز پروسس معیاری زعفران در ولایت‌های هرات و فاریاب ایجاد شده است.
سخنگوی وزارت زراعت تاکید کرد که در بخش آموزش و ظرفیت‌سازی نیز فعالیت‌های گسترده صورت گرفته و بیش از شش‌هزار و ۶۰۰ زعفران کار در زمینه تولید، پروسس و بسته‌بندی در جریان امسال آموزش دیده‌ است.
ایجاد ۲۵ مکتب مزرعه دهقانی زعفران در ۳۳ ولایت و تجهیز لابراتوار کنترول کیفیت زعفران در هرات نیز شامل فعالیت‌های سال جاری وزارت زراعت در راستای رشد و انکشاف کشت زعفران در کشور می‌باشد.
اکبر رستمی گفت که وزارت زراعت براساس برنامه‌ پنج ساله توسعه زعفران، در نظر دارد تا در جریان سال ۱۳۹۸ خورشیدی روی افزایش تولید و کیفیت زعفران تمرکز کند.
آقای رستمی می‌گوید:« قرار بود که میزان تولید سالانه زعفران در سال ۱۴۰۰ هجری شمسی به ۱۴ تن برسد؛ ولی خوشبختانه پیش‌بینی می‌شود که در سال آینده میزان تولید زعفران بالاتر از ۱۴ تن خواهد رسید.»

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا