آخرین اخباراجتماعاسلایدشوافغانستانحقوق بشرگزارش

افزایش ۴۲ درصدی تلفات ملکی در ربع سوم سال روان میلادی

هیئت معاونت سازمان ملل متحد (یوناما) گزارشی را به نشر رسانده که نشان دهنده سطح بالای تلفات افراد ملکی در ربع سوم سال ۲۰۱۹ می‌باشد.

هیئت معاونت سازمان ملل متحد (یوناما) گزارشی را به نشر رسانده که نشان دهنده سطح بالای تلفات افراد ملکی در ربع سوم سال ۲۰۱۹ می‌باشد.
به گزارش خبرگزاری دید، یوناما در ربع سوم سال جاری میلادی، ارقام بی‌سابقه‌ای از تلفات افراد ملکی را به ثبت رسانده و از تمام طرف‌های درگیر در جنگ خواسته تا از اقداماتی که منجر به آسیب رساندن به افراد ملکی می‌شود، جداً خودداری کنند.
در مجموع در ۹ ماه سال ۲۰۱۹، یوناما ۸۲۳۹ مورد تلفات افراد ملکی (۲۵۶۳ کشته و ۵۶۷۶ زخمی) را به ثبت رسانده است.


بر اساس این گزارش، تلفات تایید شده افراد ملکی از اول ماه جولای تا ۳۰ سپتمبر در مقایسه با دوره مشابه سال ۲۰۱۸، چهل و دو درصد افزایش یافته است.
تدامیچی یاماموتو رییس دفتر یوناما در افغانستان گفته است:«آسیبی که به افراد ملکی از اثر جنگ در افغانستان وارد شده، نشان‌دهنده اهمیت گفت‌وگوهای صلحی است که منجر به آتش‌بس و یک توافق سیاسی دایمی برای پایان جنگ می‌گردد؛ راه دیگری وجود ندارد.»


وی افزوده است:«تلفات افراد ملکی به هیچ وجه قابل قبول نیست، مخصوصا در شرایطی که باور شایع این است که برای جنگ در افغانستان، هیچ راه حل نظامی وجود ندارد.»
این گزارش بیان می‌کند که مواد تعبیه شده انفجاری انتحاری و غیرانتحاری، عامل اصلی و نخست تلفات افراد ملکی بوده و درگیری‌های زمینی دومین عامل اصلی تلفات افراد ملکی (۲۹ درصد) و به تعقیب آن حملات هوایی (۱۱ درصد) می‌باشد که باعث کشته شدن اکثر افراد ملکی در این دوره گردیده است.
ملل متحد در این گزارش می‌گوید که از اول ماه جنوری تا ۳۰ سپتمبر، عناصر مخالف دولت باعث ۵۱۱۷ مورد تلفات افراد ملکی (۱۲۰۷ کشته و ۳۹۱۰ زخمی) شده اند که ۶۲ درصد تمام تلفات افراد ملکی در جریان این دوره را تشکیل می‌دهد.
یوناما دریافته است که نیروهای طرفدار دولت باعث ۲۳۴۸ مورد تلفات افراد ملکی (۱۱۴۹ کشته و ۱۱۹۹ زخمی) شده‌اند که نشان دهنده ۲۶ درصد افزایش از دوره مشابه در سال ۲۰۱۸ می‌باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا